Joulupäivä

JOULUPÄIVÄN SARNA 1997 Merikarvian kirkossa

Jouluevankeliumi alkaa tutulla tavalla kertomalla keisari Augustinuksesta ja hänen mahtikäskystään, että koko valtakunnassa oli ihmisten kirjoit-tauduttava veroluetteloihin.

Augustus oli todellinen mahtikeisari. Nykyajan suurvaltojen johtajat, vaikka ovat merkittäviä vaikuttajia, niillä ei ole samanlaista yksinvaltaa, jopa jumalallista asemaa, kuin oli Rooman imperiumin keisarilla tuohon aikaan.

Tämän käskyn tähden Joosef ja Maria lähtivät matkaamaan kohti Beet-lehemiä. Siellä Joosef kirjoittautuisi veroluetteloon. Mahtavan keisarin käsky sai vähäisen Palestiinan köyhän puusepän ja tämän nuoren kihlatun lähtemään pitkälle ja vaivalloiselle matkalle.

Sitä keisari Augustus ei tiennyt, että Joosefin kihlattu, nuori neitsyt Maria oli viimeisillään raskaana ja kantoi kohdussaan toisenlaista hallitsijaa, Jumalan Poikaa.

Marialle oli enkeli ilmestynyt ja ilmoittanut, että hän tulee raskaaksi ja synnyttää Pojan, jota on kutsuttava Korkeimman Pojaksi. Tämän Jeesuksen valtakunta ei ollut Rooman imperiumin kaltainen maanpäällinen valtakunta. Jeesus oli Jumalan valtakunnan, taivaan valtakunnan hallitsija.

Jos nykyajan suurvaltojen hallitsijat eivät suuruudessaan pärjää keisari Augustukselle, niin on sanottava, että Jeesuksen rinnalla Augustus oli pikkutekijä. Jumalan Poikana Jeesuksella on kaikki valta nostaa kunin-kaita valtaan, syöstä mahtitekijöitä vallastaan.

Mutta jouluevankeliumiin piirtyy kovasti toisenlainen kuva tästä kuninkaiden kuninkaasta ja Herrain herrasta. Jumalan Poika syntyy köyhään perheeseen, tallin raskaaseen tuoksuun heinien ja olkien keskelle. Tämä ei kuulosta kovin kuninkaalliselta.

Jumala ei tullut ihmiseksi mahtiaan osoittaakseen. Jumalan on valta ilman, että hän osoittaisi valtansa mahtavuutta. Hän tuli pelastamaan ihmisiä ja solmimaan uudelleen liittoa ihmisten kanssa. – Jumalan salattua viisautta on, että hän toteuttaa suuret suunnitelmansa meidän näkökulmasta katsottuna hyvin vaatimattomissa puitteissa.

Mistä suunnitelmasta tässä on kysymys? – Kun Jumala loi ihmisen, hän loi meidät sellaisiksi, että me vapaasti voimme seurustella Jumalan kanssa. Meillä oli läheinen yhteys Jumalaan, luojaamme. Raamatusta luemme, miten ihmiset kääntyivät Jumalaansa vastaan ja tekivät kaikkensa tukkiakseen korvansa Jumalan puheelta.

Vieläkin on korvamme tukkeessa ja jo aivan luonnostaan Jumalan puhe tuntuu meistä pelottavalta, ahdistavalta ja vastenmieliseltä. Jumala ei tahtonut tilanteen jatkuvan näin, ihmiset eivät tunteneet häntä. Niinpä hän päätti syntyä pieneksi lapseksi maailmaan ja korjata ihmisten ja Jumalan tulehtuneet välit. Hän halusi että ihmiset jälleen oppisivat tuntemaan hänet rakastavana Jumalana.

Martti Luther on sanonut, että Jumalaa ei pidä lähestyä hänen näkymättömien ominaisuuksiensa kautta, majesteetin, viisauden ja kaikkivaltiuden kautta. Näiden edessä syntinen ihminen musertuu. Mooses näki Jumalan selkäpuolen kirkkauden eikä kestänyt (Jesaja näki Jumalan kirkkauden ja tunsi hukku-vansa syntisyytensä tähden). – Jumalaa voi lähestyä turvallisin mielin Beetlehemin seimestä käsin. Siinä Jumala on tullut todellisuuteen näkyvällä ja konkreettisella tavalla.

Jouluseimessä makaa pieni avuton lapsi. Siinä Jumala Jeesuksen kautta on helposti lähestyttävissä.

Jumala ei vaikuta siinä pelottavalta tuomarilta, joka uhkaa ja rankaisee. Siinä Jumalan viha nähdään taittuneena. Kaikki uhkaukset ovat poissa. Läsnä on vain Jumalan halu tuntea sinut paremmin.

Kaikkein korkeimman poika tulee alhaisuuteen. Taivaan rikkauksien haltija tulee köyhäksi ja iankaikkisen valtakunnan hallitsija pukeutuu katoavaisuuteen. Tämän kaiken hän tekee rakkaudesta sinuun ja minuun. Hän tekee mitä vain voittaakseen hihmisten rakkauden takaisin.

Meillä on tänä jouluna mahdollisuus tarkistaa käsityksiämme Juma-lasta. Onko hän julma rankaisija, joka tulisin kivin heittää jokaista väärintekijää? Vai onko hän, kuten enkelit sanoivat paimenille: ”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus Herra.” Hän on Vapahtaja, joka vapauttaa meidät synnin ja omantunnon taakoista, pelon ja ahdistuksen taakasta.

Jumala on ensimmäisenä jouluna lähestynyt ihmisiä rakastavin ajatuksin. Näihin rakkauden ajatuksiin hän on sulkenut sinutkin ja sinä saat siksi todella iloita Jeesus-lapsesta, joka syntyi keskelle pimeää. Hän toi meille pääsyn Jumalan läheisyyteen. Hän tuo meille iankaikkisen elämän.

Rukoilemme

Laupias taivaallinen Isä. Sinä osoitit ensimmäisenä jouluna meille ääretöntä isänrakkauttasi, kun annoit Poikasi Jeesuksen syntyä veljeksemme. Jeesus Kristus, sinä halusit tulla tuntemaan meidåät niin läheisesti, että jätit taivaan ihanuuden ja tulit luoksemme ihmisenä. – Koit ihmisen elämän kivun, nälän ja hylätyksitulemisen.

Tämän kaiken sinä teit meidän tähtemme. Synnyit ihmislapseksi, että meistä tulisi Jumalan lapsia. Tulit köyhäksi, että meistä tulisi rikkaita. Otit pääesi koko syntiemme taakan, jotta me siitä vapautettuina voisimme astua Isäsi eteen puhdistettuina kaikesta siitä, mikä meitä painaa.

Pyydämme sinulta siksi edelleen, tee jouluilomme todelliseksi ja pysy luonamme siunaten ja vahvistaen meitä. Aamen.


Saarna oli vähän pliisu. En tiedä pitääkö joulusaarnat oikeastaan ollakin pliisuja. Hunajaa ja maitoa joulukirkkolaisille.

Jätä kommentti