6. sun pää

6. pääsiäisen jälkeinen sunnuntai 2005

Joh. 7: 37-39
Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.” Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu.

Miltä tuntuu kun on tukahduttava jano eikä toivoakaan saada mistään vettä? Muistatko milloin sinulla olisi ollut viimeksi todella kova jano? Luultavasti kuumana kesäpäivänä olet tehnyt työtä tai urheillut itsesi läkähdyksiin. Silloin raikas vesi on ollut parasta juotavaa. Meillä on täällä Suomessa niin paljon puhdasta vettä, että meidän on vaikea käsittää puhetta janosta.

Mutta kauan sitten koko Israelin kansa oli autiomaassa janoissaan. Jumalan palvelija Mooses oli vapauttanut kansan orjuudesta. Jumala oli luvannut johdattaa heidät asumaan hedelmällisen maahan. Mutta kansan tie johti autiomaahan. Siellä he joutuivat vaeltamaan kokonaiset 40 vuotta ennen lupauksen täyttymistä.

Autiomaiden tunnusmerkki on veden vähyys, siellä ei ole vettä ihmisten ja karjan juotavaksi – se juuri tekee siitä autiomaan. Veden puute autioittaa, mikään ei voi elää siellä. Missä ei ole vettä, siellä ei ole elämää. Mutta vesi saa kaiken elämään ja kasvamaan. Vesi synnyttää uutta.

Autiomaassa tilanne janoa kärsivän kansan kannalta oli toivoton. Orjuus heidänkin mielestään oli ollut huono asia, mutta kuoleminen janoon autiomaassa ei tuntunut yhtään paremmalta. Mitä iloa vapaudesta on, jos kuolee janoon. Niinpä ihmiset alkoivat moittia johtajaansa ja vaatia paluuta takaisin orjuuteen. Heillä oli orjanakin paremmat oltavat. Tällaisessa umpikujassa Mooses rukoilee Jumalaa ja saa käskyn tehdä ihmeen. Hän lyö kalliosta vettä ja kansa saa juodakseen. Apostoli Paavalin mukaan tuo vettä pulppuava kallio seurasi heidän mukanaan koko vaelluksen ajan.

Miksi kerroin Mooseksesta ja autiomaassa? Lukemassani evankeliumissa puhuttiin ’juhlan suuresta päätöspäivästä’. Juhla, jota vietetään, liittyy juuri edellä kuvattujen tapahtumien muistelemiseen. Juhla oli nimeltään lehtimajajuhla ja se kesti seitsemän päivää. Juhlan ajaksi kansalaiset rakentavat pieniä majoja, voidakseen eläytyä tuohon aikaan, jolloin Jumala huolehti heistä ihmeellisellä tavalla.

Juhlaan kuului myös mainitun vesi-ihmeen muisteleminen. Se tapahtui siten, että jokaisena päivänä papit hakivat juhlakulkueessa temppelin ulkopuolelta Siloan lähteeltä vettä ja toivat sen temppeliin. (Polttouhri)Alttarin lähellä vesi vuodatettiin maahan niin, että se ohjattiin kahteen haaraan, itään ja länteen. Viimeisenä juhlapäivänä, jota evankeliumissakin eletään, vedenhaku Siloan lähteelle tehtiin seitsemän kertaa.

Sen lisäksi, että tapahtuma palautti mieleen menneisyyden ajat, siinä oli viittaus myös tulevaisuuteen. Vesirituaali oli vuosittain toistuva ennustus, jonka mukaan kerran on koittava pelastuksen aika. Silloin Jerusalemin temppelistä saa alkunsa elämän virta, joka virvoittaa koko maailman. Sakarjan kirjassa sanotaan

Sak 14:8 – Silloin virtaavat Jerusalemista elämää antavat vedet, Puolet niistä juoksee itäiseen mereen, puolet läntiseen mereen kesät ja talvet, ehtymättä.

Hesekiel (47) jatkaa ennustusta sanoen, että edetessään virta muuttuu suuremmaksi ja suuremmaksi. Se laskee Kuolleeseen. Tiedätte minkälainen Kuollut meri on. Se on todella kuollut meri. korkean suolapitoisuutensa tähden, mikään ei elä siellä. Mutta kun tuo temppelin luota lähtevä virta laskee mereen, se muuttaa kuolleen meren eläväksi. Se tekee suolaisen veden makeaksi vedeksi, joka vilisee kaloja. Minne vain tuo virta tulee, se tekee kaiken eläväksi ja saa kaiken virkoamaan.

Tällaisen juhlan vertauskuvallisten tapahtumien keskellä Jeesus nousi puhumaan. ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.”

Jeesus viittasi Raamatun kirjoituksiin, joita juhlaan osallistuneet ihmiset olivat pitkin päivää kuulleet luettavan ja laulettavan, kun vettä juhlakulkueessa haettiin Siloan lammikolta. Heille oli Jeesuksen puhuessa selvää, mitä Jeesus tarkoitti. Pelastuksen lähde on avautunut. Pyhät kirjoitukset ovat täyttyneet. Heidän suuri ilonaiheensa ja toivonsa: tulevaisuuden pelastuksen ajasta onkin nyt käsillä.

Mutta mikä on tuo elävän veden virta? Se ei ollut mitä tahansa vettä, jota voi säilöä ja laittaa pulloihin. Sitä ei voinut padota tai ohjailla.

Jumalan näkökulmasta lankeemuksen maailma on hedelmätön autiomaa ja ihmiset ovat kuin kuolleita. Heiltä puuttuu yhteys Jumalaan, elämän todelliseen lähteeseen.

Janoansa he eivät pysty sammuttamaan millään. Sillä heidän janonsa on iankaikkisen elämän janoa, Jumalan tuntemisen janoa. Sitä janoa he itse eivät pysty poistamaan.

Kuolleeksi käyneen maan voi uudistaa vain Jumalan Pyhä Henki. Sen Jeesus lupasi antaa. Joka tulee hänen luokseen, pääsee juomaan tuosta lähteestä. Tuolta vuorelta avautuu lähde joka murtaa syyllisyyden ja kuoleman padot.

Tuo virta juottaa ihmisen kylläiseksi. Virta tekee meidän elämästämme puutarhan. Tuo lähde on usko Jeesukseen. Se saa pulppuavan lähteen aukeamaan sisimpäämme. Pyhä Henki tulee meihin asumaan. Näin tuo lähde on kuin Mooseksen aikainen vettä pulppuava kallio, pelastuksen kallio kulkee, joka mukanamme, kun me teemme matkaa autiomaassa kohti luvattua maata.

Oletko sinä juonut tuosta lähteestä vai tunnetko vielä janoa?

Ja kun pääsemme siitä nauttimaan, meissä itsessämme aukeaa lähde. Eikä se sammuta vain omaa janoamme, vaan myös toiset saavat siitä lähteestä osansa. Se lähde ei ole yksityisomaisuuttani. Lähde on auki kaikille. Sitä lähdettä ei voi padota, sillä se ei ole tästä maailmasta. Se lähde on Jumalasta peräisin.

Tunnetko sinä janoa? Jeesus sanoo sinulle – tule! Tule Jeesuksen luokse?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s