Apostolien päivä

Sunnuntai 15.07.2001
Aamuhartaus kirkossa
Kansansoutuun osallistujille.

Hyvää huomenta teille kaikille soutajille ja kansansoutuja seuraaville. Tänään kirkossa vietämme apostolien päivää. Alkujaan tämä oli Pietarin ja Paavalin marttyyrikuoleman muistopäivä, mutta nykyään muistelemme kaikkia apostoleja. Niitä jotka Jeesus kutsui ja lähetti viemään sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jumalan rakkaudesta kaikille kansoille. Sellaisen tehtävän Jeesus on myös meille antanut. Sama tehtävä koskee meitäkin.

Pyhän evankeliumi on kirjoitettu Luukkaan mukaan, sen viidenteen lukuun ja kuuluu seuraavasti.

Luuk 5:1-11 lue evankeliumikirjasta – Pietarin kalansaalis

evankeliumissa kuulimme kertomusta soutamisesta ja kalastamisesta. Luulen että se on tuttua puuhaa myös tänne Harjavallan kirkkoon kokoontuneille kirkkovieraillekin. Ainakin niille, jotka ovat kansansoutuun osallistuneet. Käsissä, selässä ja harteissa varmasti tuntuu vielä viimepäivien uurastus. Mutta kesäsuomessa soutaminen tuskin lienee harvinaista muillekaan. Ja kun sitä ei tee kilpailumielessä ja verenmaku suussa, silloin säästyy myös kädet ja selkä liialta rasitukselta. Mahdollisuus on enemmänkin rentoutumiseen ja hiljentymiseen.

Kovin rentoutunut olo ei ollut Pietarilla. Hän oli raatanut koko yön järvellä. Hän oli soutanut ja soutanut, ja välillä nostanut ja laskenut verkkoja. Hiki oli virrannut ja ärränpäät singonneet, mutta mitään saalista ei tullut. Turhaa voimanponnistusta oli kaikki ollut. Työltä puuttui siunaus. Vasta kun Kristus astui veneeseen, sai Pietari tuon unohtumattoman kalansaaliin. Jeesuksen antama ohje oli, että heidän oli heitettävä verkot syvemmälle. Sieltä syvyyksistä löytyi suuri saalis.

Syviin vesiin tuntui Pietari itsekin joutuneen näiden tapahtumien keskellä. Hän ei ollut ehkä koskaan aikaisemmin joutunut katsomaan itseään niin syvälle. Se pelotti häntä. Ja hän sen tunnustikin. ”Minä olen syntinen mies”. Jumala oli ottanut hänet kiinni. Hän oli itse jäänyt verkkoon eikä voinut enää vastustaa. Siitä alkoi Pietarin uusi elämä.

Mutta Jeesus ei lähettänyt Pietaria kalajuttuja kertomaan. Hän sai toisenlaisen tehtävän. Hänestä tuli apostoli.

Sana apostoli merkitsee suomeksi samaa asiaa kuin lähetetty. Jeesus lähetti oppilaansa viemään sanomaa rakastavasta Jumalasta. Apostolit kulkivat apostolinkyydillä eli jalkaisin. Tai yksinkertaisin kulkuvälinen. Kulkuväline ei ollut nopein mahdollinen. Sillä tehtävä ei ollut viedä sanomaa mahdollisimman nopeasti johonkin paikkaan toiselle puolelle maailmaa tai vuorten taakse. Sanoma vietiin ihmisille myös niille jotka olivat matkan varrella. Pietari oli oppinut myös, että työtä ei voinut tehdä hätäisesti pintavesillä. Verkot oli heitettävä syvään veteen. Vain sieltä löytyvät kalat myös ihmisten kalastuksessa.

Tämä maailma on täynnä pinnallista viihdettä ja huvitusta. Jeesuksen oppilaan on kärsivällisesti mentävä syvemmälle. Vain siten hän voi olettaa löytävänsä ihmisen.

Olkoon sinunkin matkasi tänään rauhallinen. Olkoon se niin hidas että ehdit kohdata edes yhden ihmisen matkasi varrella, että myös jotakin Jumalan rauhasta, joka sinulla on sielun syvyydessä, voisi välittyä sinulta hänelle. Missä kuljetkin olkoon Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus sinun kanssasi.

Apostolien päivä 15.7.01
Luuk 5:1-11

1:Kun Jeesus eräänä päivänä seisoi Gennesaretinjärven rannalla ja väkijoukko tungeksi hänen ympärillään kuulemassa Jumalan sanaa, 2:hän näki rannassa kaksi venettä. Kalastajat olivat nousseet niistä ja huuhtoivat verkkojaan. 3:Jeesus astui toiseen veneistä ja pyysi Simonia, jonka vene se oli, soutamaan rannasta vähän ulommaksi. Sitten hän opetti kansaa veneessä istuen. 4:Lopetettuaan puheensa Jeesus sanoi Simonille: ”Souda vene syvään veteen, laskekaa sinne verkkonne.” 5:Tähän Simon vastasi: ”Opettaja, me olemme jo tehneet työtä koko yön emmekä ole saaneet mitään. Mutta lasken vielä verkot, kun sinä niin käsket.” 6:Näin he tekivät ja saivat saarretuksi niin suuren kalaparven, että heidän verkkonsa repeilivät. 7:He viittoivat toisessa veneessä olevia tovereitaan apuun. Nämä tulivat, ja he saivat molemmat veneet niin täyteen kalaa, että ne olivat upota. 8:Tämän nähdessään Simon Pietari lankesi Jeesuksen jalkoihin ja sanoi: ”Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies.” 9:Hän ja koko hänen venekuntansa olivat pelon ja hämmennyksen vallassa kalansaaliin tähden, 10:samoin Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, jotka olivat Simonin kalastuskumppaneita. Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.” 11:He vetivät veneet maihin ja jättäen kaiken lähtivät seuraamaan Jeesusta.

Minkälaista olisi ollut kuulla paikan päällä Jeesuksen puhuvan. Jeesuksen on täytynyt olla vallan erinomainen puhuja. Ei häntä muuten olisi sellaiset ihmispaljoudet tulleet kuulemaan pitkien matkojen takaa. Sinne rannalle he ahtautuivat niin ritirinnan, ettei Jeesus enää mahtunut sinne. Hän oli jäädä heidän jalkoihinsa. Niinpä hän puhui väenpaljoudelle vähän matkan päästä veneestä, jotta ääni kuuluisi kaikille ja jotta myös kaikki näkisivät hänet.

Jeesus oli sellainen puhuja, että häntä ei väsynyt kuuntelemaan. Hän osasi puhua ihmisille niin, että he tarkkaavaisina kuuntelivat häntä. Mutta Jeesus ei tyytynyt vain puheiden ja sanojen voimaan. Hän välitti Jumalan valtakunnan asiaa myös tekemällä tunnustekoja: paransi sairaita tai teki jotakin muuta sellaista, missä näkyi jumalallinen voima. Pietarin kalasaalis on yksi esimerkki Jeesuksen tunnusteoista. Se oli hämmästyttävää puhetta kalastajalle.

Tulin ajatelleeksi Jeesuksen puhetaitoa siksi, että evankeliumissa tapaamme Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen, jotka ovat olleet koko yön kalastamassa. He ovat rehkineet itsensä uuvuksiin. Ja siitä huolimatta, että he olivat valvoneet, he jaksoivat kuunnella Jeesusta, joka Pietarin veneestä opetti rannalle pakkautuneita ihmisiä.

Lisäksi Pietari ystävineen olivat vain tavallisia kalastajia. Eivät he olleet tottuneet kuuntelemaan pitkiä saarnoja tai esitelmiä. Samanlaisia olivat nuo kaikki muutkin rannan ihmiset. He olivat paimenia, kauppiaita, kalastajia, joutomiehiä, äitejä, vanhuksia. He odottivat jokainen, että Jeesus puhuisi juuri hänelle ja hänen asioistaan.

Ja Jeesus puhuikin niin että jokainen heistä ymmärsi. Kalastaja kuuli puhuttavan Jumalasta omalla kielellään. Niillä kielikuvilla, jotka olivat hänelle jokapäiväisiä.

Nykyään tuo kielikuva ihmisten kalastamisesta on jäänyt hieman syrjään. Siihen liittyy ehkä liikaa kielteisiä mielikuvia. Politiikassa ääniä kalastellaan usein vilpillisin tai arveluttavin keinoin. Uskonnollisessa kielen käytössä ihmisten kalastamisesta tulee mieleen ajatus käännyttämisestä. Ihminen jää saaliiksi. Hänestä tulee kalastuksen uhri. Hän on kiihkomielisten uskovaisten saalistuksen kohde, kun he pyrkivät saamaan häntä joukkoonsa.

Kielikuva kalastamisesta ei suinkaan ole ainoa, mitä Jeesus käyttää. Jeesus puhuu myös toisin vertauskuvin. Kun Jeesus opettaa veneestä, hän puhuu kalastamisesta, kun ollaan pellon laidalla, Jeesus puhuu sanan viljelemisestä. Opetuslapset ovat viljelijöitä. He kylvävät Jumalan sanaa ihmissielujen peltoon, ja rukoilevat Jumalaa, että hän antaisi siemenelle hyvän kasvun.

Lammaslaitumella Jeesus kertoo, että opetuslapset ovat paimenia, jotka hoitavat Jumalan laumaa Jeesuksen esimerkin mukaisesti. Entä keitä me opetuslapset olemme tänään. Mitä Jeesus sanoisi. Me olemme liikennemerkkejä kaupungin vilinässä ohjaamassa ihmisiä oikeaan suuntaan.

Mutta onko tuohon kalastukseen olemassa näkökulmaa, joka muuttaisi kielteistä asennettamme siihen. Meidän on ajateltava maailmaa kahden valtakunnan välisenä kamppailuna. Meri, missä opetuslapset kalastavat, ei ole mikä tahansa elämänmeri. Tuo meri on syvyys ja kadotus, se on ikuinen unohdus. Se on piittaamattomuuden ja välinpitämättömyyden meri, se on itsekkyyden, toivottomuuden, jatkuvan kilpailun ja armottomuuden meri. Se on meri johon ovat laskeneet virrat, jotka johtavat Jumalasta poispäin. Kalastajat heittäisivätkin ehkä mieluummin pelastusrenkaita, mutta koska ne jäävät pinnalle kellumaan, ja ihmispoloiset ovat jo upoksissa. Heitä on tavoitettava myös pinnan alta, vielä niitä, jotka ovat jo menettäneet toivonsa ja antaneet periksi. Sieltäkin jumalalliset pelastusverkot hakevat eksyneitä ihmisiä ja nostavat heidät Jumalan valtakuntaan, kuiville ja lämpimään. Jeesushan antoi Pietarille ohjeen heittää verkot syvään veteen.

Keitä Jeesus kutsuu tähän työhön. Jeesus kutsuu niitä samoja ihmisiä, jotka sieltä syvältä on pelastettu.

Pietari itsekin oli nyt yksi heistä. Hän oli joutunut hän oli joutunut palaamaan rannalle tyhjin käsin. Ja verkkoja puhdistivat murheelliset miehet. Kun Jeesus pyysi Pietaria soutamaan syvälle vedelle ja heittämään verkkonsa sinne, voi aistia Pietarin vastauksesta, että hän ammattikalastajana olisi pitänyt pyyntöä mielettömänä, jos sen olisi esittänyt kuka tahansa muu henkilö. Mutta koska sen esitti Jeesus, jonka ihmeitä hän oli jo aikaisemmin ollut todistamassa, Pietari suostui heittämään verkkonsa ja ihme tapahtui. Syvältä nousi suuri kalansaalis.

Syviin vesiin tuntui Pietari itsekin joutuneen näiden tapahtumien keskellä. Hän ei ollut ehkä koskaan aikaisemmin joutunut katsomaan itseään niin syvälle ja niin paljaana. Se pelotti häntä. Ja hän sen tunnustikin. ”Minä olen syntinen mies”. Jumala oli ottanut hänet kiinni. Hän oli itse jäänyt verkkoon eikä voinut enää vastustaa. Siitä alkoi Pietarin uusi elämä. Hänestä tuli ihmisten kalastaja. Ja hän ymmärsi nyt myös tarkkaan mitä sillä tarkoitetaan, sillä hän itse oli syvyydessä jäänyt Jumalan verkkoon ja tullut pelastetuksi. Syntinen mies pelastui.

Jeesus lähettää meidät, jotka olemme syvyydestä nostettu, viemään sanomaa eteenpäin. Me opimme kaksi asiaa. Työ on tuloksellista vain, jos Jeesus on kanssamme samassa veneessä. Ilman häntä uurastamme turhaan.

Toiseksi verkot on heitettävä syvälle. Ei tarvitse kiinnittää huomiota tämän ajan pintailmiöihin, niitä tulee ja menee, mutta syvemmältä löytyy ihmisen sisin. Siellä paljastuu myös se, mitä tekoa olemme ja että hukumme ilman Kristusta.

Syvällä kulkevat pelastusverkot ovat meidät saaneet saaliikseen. Meidän on jatkettava opetuslasten työtä. Kalastajina heitettävä verkkoa, viljelijöinä kylvettävä Jumalan sanan siementä, paimenena ohjattava Kristuksen laumaa ja liikennemerkkinä näytettävä suuntaa siihen asti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s