Kiirastorstai

Kiirastorstai 

 

Hetki on tullut – Joh. 13:1-19

Kiirastorstaina olemme yleensä tottuneet kuulemaan evankeliumin siitä, kuinka Jeesus kertoo hartaasti odottaneensa tätä iltaa, jolloin hän saa syödä viimeisen kerran yhdessä opetuslastensa kanssa. Siinä samalla Jeesus asettaa uuden liiton aterian. Olemme tottuneet kuulemaan myös siitä kuinka tuo kaunis idylli särkyy, kun Jeesus ilmoittaa, että samassa pöydässä aterioi hänen kavaltajansa. Pian tuhon voimat alkavat systemaattisesti vyöryä Jeesuksen päälle ja opetuslapset joutuvat Jeesuksesta eroon. Johanneksen evankeliumi kertoo tuosta yhteisestä illasta meille vielä jotakin muuta, mitä muissa evankeliumeissa ei ole mainittu: Jeesus pesee opetuslastensa jalat.

”Pääsiäisaika oli jo tulossa ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo.” Johannes kirjoittaa hetkestä. Hetki oli tullut. Evankeliumissa tämän tästä puhutaan hetkestä ja ajasta, joka on Jeesuksen elämässä merkittävä ja ratkaiseva. Se on käänteentekevä hetki koko maailman historiassa. Se on hetki johon Jeesuksen koko elämä tähtää. Siitä puhutaan Jeesuksen kirkastamisen hetkenä. Hieman aikaisemmin evankeliumissa Jeesus sanoo:

”Hetki on tullut: Ihmisen Poika kirkastetaan… Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt. Isä kirkasta nimesi.” (12:23,27)

Tuo hetki oli nyt käsillä. Se alkoi siitä kun Jeesus tuli Jerusalemiin, se syveni viimeisellä aterialla ja saavutti huippunsa Jeesuksen ristinkuolemassa. Tuo hetki oli myös pimeyden hetki, jolloin Saatana meni Juudakseen. Ja silti tuon hetken kirkkain kohta on Johanneksen mukaan siinä, kun Jeesus korotetaan ristille ja aurinko pimenee. Se on Jumalan nimen kirkastumisen hetki.

Mutta se on hetki, jota langennut järki ei ymmärrä. Sitä ei ymmärrä langenneiden enkelien järki eikä sitä ymmärrä langennut ihmisen järki. Sitä eivät aluksi ymmärtäneet Jeesuksen opetuslapsetkaan. Se oli salaisuus, joka oli odottanut ilmestymistään maailman luomisesta asti.

Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan te ymmärrätte, että minä olen se, joka olen. (8:28) Toisessa kohden evankeliumia Jeesus sanoo: Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä (14:20). Mistä ymmärtämisestä tässä on kysymys?

Saman tapahtumasarjan kautta me ymmärrämme kaksi asiaa. Eli kun se ratkaiseva ja käänteentekevä hetki on kulkenut ohitse, me ymmärrämme, mistä Jumalan suunnitelmissa on ollut kysymys. Ensiksi sen, kuka Jeesus on ja toiseksi, mitä se merkitsee meidän ihmisten kannalta.

Jeesus ilmaisee itsensä hyvin selvästi Johanneksen evankeliumissa. Hän sanoo: Minä olen se, joka olen. Näillä sanoin ilmaisee meille itsensä vain Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala. Jumala. Kun Mooses kohtasi Jumalan, hän sain käskyn riisua kenkänsä sillä hän Jumalan edessä oli pyhällä paikalla. Siinä tilanteessa Mooses sai myös kuulla Jumalan nimen, Jahve, joka merkitsee Minä olen. Käskyistä ensimmäinen kuuluu: Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia. Jeesus sanoo, että hänessä me kohtaamme juuri tämän Jumalan, jonka lähellä Mooses oli paljain jaloin, jonka kirkkautta Mooses ei saanut kuolevaisin silmin nähdä muuta kuin pilven keskellä.

Alkukirkon lauseen mittainen uskontunnustus ilmaisee tiiviisti saman asian. Jeesus on Herra. Hän on itse Jumala, joka on tullut meidän keskuuteemme. Herra meidän Jumalamme. Jeesus ei ole siis kuka tahansa heppu. Ei sellainen, jota pitää sylkeä tai ruoskia. Ei sellainen jota kuulustellaan kuin rikollista. Ja näin kuitenkin tapahtui.

Toinen asia, jonka opimme ymmärtämään on se, mitä tämä kaikki merkitsee meidän kannaltamme.

Ihmisen syvin ongelma on ollut se, että aina Adamin päivistä me olemme olleet erossa Jumalasta, todellisesta elämästä. Eli me kannamme sisällämme kuolemaa, koska olemme erossa elämän lähteestä. Jumala on elämä ja Jeesus haluaa liittää meidät kuolevaiset tähän todelliseen elämään ja elämän lähteeseen. Se tapahtuu siten, että meidät otetaan sisälle Jumalan omaan elämään, meidät otetaan sisälle kolminaisuuteen. Vain se tuo meille elämän, että Jumalan oma elämä sykkii meidän rinnassamme. Sillä ei ole olemassa muuta elämää kuin on Jumalassa. Niin kuin Jeesus on Isässä, me olemme nyt Jeesuksessa ja Jeesus meissä. Tämä on jotakin paljon enemmän kuin vain sitä, että Jeesus on meidän kaveri. Se on enemmän kuin se, että me tunnemme hänet ja olemme lukeneet hänestä. Se on sitä, että hän antaa meille oman elämänsä, jumalallisen elämänsä. Meidät liitetään salaisella tavalla Jumalan verenkiertoon, jos tällaista ilmaisua voisi käyttää.

Jokainen ehtoollinen on tästä hyvin konkreettinen todistus. Me saamme nauttia Kristuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa. Se muuttuu meissä katoamattomaksi elämäksi. Me tulemme siinä aina uudestaan ja uudestaan liitetyksi sisälle Jumalan omaan elämään.

Evankeliumissa opetuslapset ovat keskellä pyhää hetkeä. Niin kuin Mooses he ovat paljain jaloin Jumalansa edessä. Jumalan edessä me olemme aina paljain varpain. Ja enemmänkin olemme oikeastaan täysin alasti. Olemme riisuneet itseltämme kaikki puolustelut ja selittelyt. Emme peitä Jumalalta mitään, mikä meidän elämäämme liittyy. Emme niitä rikkomuksen jälkiä, joilla matka on jalkamme naarmuttanut.

Ja ihme tapahtuu. Kristus ei lähetä meitä kävelemään pois. Hän ei tuomitse, hän ei ole asettunut yläpuolellemme, vaan hän puhdistaa ja hoitaa. Hän poistaa häpeän ja syyllisyyden elämästämme.

Kun me ymmärrämme ja uskomme, että Jeesus on Herra meidän Jumalamme. Hän jota meidän tulee rakastaa yli kaiken – niin tästä uskosta seuraa myös rakkaus toimia Jeesuksen esimerkin mukaan. Että me rakastamme lähimmäisiämme Jeesuksen tavoin. Että olemme valmiit pesemään toistemme jalat. Olemme valmiit laskeutumaan omasta erinomaisuudestamme ihmisten tasolle, maan kamaralle, jota monenlaiset jalat tallaavat. Olemme valmiit rakastamaan jokaista ihmistä hänen asemastaan, rodustaan ja sukupuolestaan riippumatta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s