1. paast

Kuka käyttää valtaa sisimmässäsi (2021)

Henki ajoi Jeesuksen autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta. Mark. 1:12–13

Päivän evankeliumi on hyvin lyhyt. Siinä on vain kaksi jaetta, mutta niissä on lyhyesti kuvattu mitä merkillisin asia. Pyhä Henki vei Jeesuksen autiomaahan, jossa Saatana kiusasi Jeesusta 40 päivää. Saatanan lisäksi autiomaassa oli villieläimiä ja enkeleitä. Markuksen evankeliumi ei kuvaa, mitä tuohon kiusaamiseen liittyi. Hän sanoi vain, että Jeesusta kiusattiin. Matteus ja Luukas myöhemmin kertovat tästä samasta tapahtumasta ja siellä Saatanan kolmesta hyökkäyksestä.

Evankeliumissa käytetty sana ”kiusaaminen” voi nostaa mieleen hieman virheellisiä kuvia. Kysymys ei ollut sellaisesta kiusaamisesta, missä toinen otetaan silmätikuksi ja pilkataan tai nöyryytetään häntä.

Kiusaaminen siinä oli kiusaukseen asettamista, missä Saatana koitti saada Jeesuksen lankeamaan syntiin. Lankeamaan kutsumuksensa tieltä. Aadam ja Eeva tunnetusti eivät pystyneet vastustamaan kiusausta paratiisissa, vaan he lankesivat. Se mitä tapahtui paratiisissa, oli Saatanan tavoite tässäkin. Neljäkymmentä päivää Saatana yritti houkutella ja juonitella Jeesuksen ansaan. Autiomaa oli kuin miinakenttä täynnä pahan virittämiä ansoja. Ansathan on rakennettu tuholaiseläimillekin niin, että jokin asia mitä ne himoitsevat, saa niiden menemään ansaan ja ansa laukeaa.

Tämä henkien välinen taistelu oli paholaiselle mahdollisuus kostaa Jumalalle suoraan. Hän tiesi, että Jeesus on Jumalan Poika. Sen Jumalan Poika joka ajoi hänet ulos taivaasta. Se Jumala oli hänen onnensa ja valtapyrkimyksensä este.

Saatanasta kirkko on opettanut, että se oli Jumalan luomista enkeleistä korkea-arvoisin. Mutta se halusi olla vielä enemmän, ylpistyi ja kääntyi Jumalaa vastaan. Hän halusi syrjäyttää Jumalan ja ottaa hänen paikkansa. Aadam ja Eeva kaatuivat suoraan Saatanan tarjoukseen: teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken sekä hyvän että pahan.

Nyt hänellä oli mahdollisuus horjuttaa ihmiseksi tullutta Jumalan Poikaa. Jeesus oli nyt heikko ihminen, hänen murtamisensa ei voi olla niin vaikeaa. Koston aika oli tullut. Tämä oli todella henkien taistelua ja panokset olivat korkeat.

Mutta neljäkymmentä päivää eivät riittäneet Jeesuksen murtumiseen. Hän kesti kiusaukset, toisin kuin yksikään muu ihminen. Ihmiset olemme heikkoja kiusausten edessä. Jeesus ei kiusattunakaan langennut syntiin.

Onko puhe Kiusaajasta ja kiusauksista enää tätä päivää? Mitä tästä kaikesta on ajateltava? Raamatun kertomusta persoonallisesta pahasta on vierastettu. Enkeleihin uskoo suomalaisista 44 % Saatanan olemassaoloon 30 %. Näin kertoo tilasto viimeisimmän kirkon tutkimuksen mukaan (2019). Raamatun lehdillä Kiusaaja kuuluu osana kristinuskon suurta tarinaa. Mutta ihmisen pahuus ja kiusaukset nähdään enemmän psykologisena asiana. Niistä on tehty televisiosarjakin: Temptation island. Viettelysten tai kiusausten saari, jossa osallistujien uskollisuutta kumppanilleen testataan.

Henkivaltojen vaikutusta ei pidetä enää uskottavana. Kuva punaisesta sarvipäisestä olennosta hiilihangon kanssa herättää lähinnä hilpeyttä mutta ei pelkoa. Kristillinen julistuskaan ei nosta paholaista esiin. Jumalanpalveluksen uskontunnustuksessa tunnustetaan usko Jumalaan, mutta ei saatanaan. Paholainen ei ole uskon kohde, vaan se on osa kristinuskon maailmankuvaa ja kokonaiskäsitystä.

Tuleeko kristinusko toimeen ilman sen vastustajaa? Ovatko kiusaukset vain ihmisen sisäistä kamppailua omaatuntoa ja kasvatuksen ihanteita vastaan?

Minä olen sillä tavoin vanhanaikainen kristitty, että pidän Raamatun todistusta uskottavana. Kiusaaja vaikuttaa edelleen vaikkakin kätketysti – tai niin julkisesti, että emme enää sitä ilmeistä asiaa huomaa. Isämeidän rukous on ajankohtainen silloinkin, kun pyydetään: älä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta.

Oleellista ei ole etsiä todisteita paholaisen olemassaolon puolesta. Kiusaukset ovat kuitenkin todellisuutta – vaikka emme ajattelisi, että jokin persoonallinen paha on taustalla vaikuttamassa.

Huolestuttaa tässä on se, kuinka huonosti me olemme varustautuneet tähän taisteluun – sillä houkutuksia pahaan on enemmän kuin koskaan.

Olemme kovin huolimattomia sille, että meitä horjutetaan ja yritetään saada sivuraiteelle, jossa joudumme kauemmas Jumalalsta. Jeesus kesti kiusaukset. Mutta ihminen ei kestä. Siksi Jeesus kehottaa oppilaitaan rukoilemaan.

Varhaiskirkon aikana, kun kristinuskosta tuli valtion uskonto, reaktiona siihen kehittyi erakkoliike. Kristittyjä vetäytyi pois maailmasta. Tunnetuin heistä oli Antonius Suuri. Hän meni asumaan erämaahan pois maailman houkutuksista. Juuri siellä kuitenkin hengellinen taistelu käydään suoraviivaisemmin. Autiomaan hiljaisuus ja yksitoikkoisuus paljasti ihmisen sisäisen kamppailun. Ilmiselvät kiusaukset ja houkutukset jäivät pois silmistä. Mutta voimakkaat yllykkeet kyllä nousivat sisältä käsin. Ne tulivat paljaampana hänen kimppuunsa: niin lihallisuus kuin turhamaisuus, kateus, katkeruus, viha, kunnianhimo. Kaikki inhimilliset heikkoudet.

Jos sinut laitettaisiin vuodeksi tai kuukaudeksi syrjään kaikista jokapäiväisen elämän houkutuksista. Ei olisi viihdykkeitä televisiota, radiota, tietokonetta, puhelinta, viikkolehtiä, sanomalehteä, kirjoja, minkälaisten kiusauksen kanssa ajattelet olevasi eniten tekemisissä. Minkälainen taistelu käytäisiin?

Ei sinun tarvitse mennä edes erämaahan vastatessasi kysymykseen: Kuka käyttää valtaa sinun sisimmässäsi? Kumpi on voimakkaampi sinun tahtosi vai halusi? Tahto syödä ja elää terveellisesti ja halu nautiskella herkkuja. Ihmisen tahto jää usein toiseksi niinkin yksinkertaisessa asiassa, kuin mitä laitan suuhuni. Entä jos haluat päästä eroon katkeruudesta, vihasta ja kunnianhimosta. Onnistuisitko paremmin? Henki on altis, mutta liha on heikko. Kiusaukset osoittavat sinulle, kuka käyttää valtaa sielussasi.

Oletko tullut tuntemaan omat kiusauksesi, mitkä vievät sinua pois Jumalan luota? Itsetuntemus olisi hyvä asia, jos se saisi meidät enemmän hereille. Siihen paasto meitä myös kutsuu. Paasto on eräänlainen autiomaa hengellisen todellisuuden kirkastamiseksi. Tulemme paremmin tuntemaan itsemme, tuntemaan heikkoutemme kiusauksia vastaan. Silloin alamme etsiä apua ja alamme tehdä elämässä korjausliikkeitä: Löytää aikaa rukoukselle ja Jumalan sanalle. Kuinka vaikeaa se nykyään onkaan.

Mutta silloinkin kun tunnet oman heikkoutesi. Kun olet jäänyt kiusausten loukkuun. Kun huomaat toisenlaisen komennon sisimmässäsi, jota et pysty vastustamaan, huuda Jumalaa avuksi. Jeesus on voittanut pahan. Hän on vapauttanut sinut kaikista pahan ansoista ja ostanut sinut Jumalalle.

Kristityn elämään kuuluu kilvoitus, taistelu pahaa vastaan. Se taistelu tapahtuu jokapäiväisen elämän pelikentällä. Mutta me tarvitsemme myös seurakuntaa, jossa tuemme toinen toisiamme…

1. paastonajan sunnuntai 2018

Henki ajoi Jeesuksen autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta. Mark. 1: 12-13

Evankeliumi on lyhyt, yhteensä kolme virkettä. Esitellyt asiat ovat kuitenkin isoja. Niissä on valtavaa jännitettä. Jokainen lause säkenöi voimaa. Jumalan Henki ohjasi Jeesuksen autiomaahan Saatanan kiusattavaksi. Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit kertovat tapahtumasta yksityiskohtaisemmin. Mutta me tutkimme nyt tätä lyhyttä kertomusta. Pysähdyn sanojen äärelle: autiomaa, Saatana ja Jeesus.

Autiomaa

Suomalaiset ovat mökkikansaa ja meille on tuttua vetäytyminen kaupungin vilinästä ja työelämän kiireestä luonnon hiljaisuuteen. Siellä hiljaisuudessa mieli rauhoittuu ja lepää. Elämän yksinkertaiset asiat tulevat tärkeiksi. Hiljaisuudessa kuunnellaan luontoa ja takkatulen rätinää. Aina hiljaisuus ei ole vain rauhoittumista. Se saattaa joskus olla ahdistavaa. Sielun syvyydestä nousee kysymyksiä, mikä ei anna meidän pysyä paikalla ja levossa.

Evankeliumissa autiomaa saa dramaattisempia piirteitä. Sinne mennään kohtaamaan taistelu pahan kiusauksia vastaan. Jeesus jättää mukavan elämän taakseen. Hänen on tarkoitus saada esimakua siitä mikä häntä tällä tiellä odottaa. Jeesuksen esimerkkiä noudattaen varhaisen kirkon aikana kilvoittelijoita hakeutui autiomaahan, jossa heidän kutsumuksensa seulottiin. Autiomaassa ei ole helpotuksia eikä pakopaikkoja. Autiomaa ei anna anteeksi. Autiomaassa kiusaukset tulevat näkyväksi, paljastuvat kilvoittelijalle. Autiomaassa ihminen kohtaa ruumiilliset vaatimuksensa ja himonsa. Himo ei suinkaan ole vain seksuaalisuuteen kuuluva asia: vallanhimo, rahanhimo, kostonhimo, kuuluisuudenhimo. Hän kohtaa siellä pelkonsa ja lopulta toivonsa ja uskonsa ytimen. Autiomaa on uskon korkeakoulu. Autiomaa kuorii meistä ihmisen esiin. Sen ihmisen, joka seuraa Jumalaa tai kääntyy häntä vastaan.

Autiomaassa kutsu kirkastuu, toisin sanoen siellä kirkastuu henkien erottaminen. Meillä on tällainen hieno sana kuin henkien erottaminen. Ihminen alkaa ymmärtää elämänsä valintatilanteissa niitä voimia, jotka meitä riepottelevat. Onko niissä Jumalan kutsu vai valtaavatko sielumme toisenlaiset äänet, jolloin niissä puhuu kiusaaja. Kiusauksen idea on naamioitua sellaiseksi, että ihminen ei tunnista sitä. Pahimmillaan kiusaus tuntuu siltä, että Jumala juuri tahtoo sitä. Henkien erottaminen voi olla armolahja, mutta se voi olla myös erämaassa käydyn kamppailun tulos, jossa ymmärtää paremmin oman elämänsä valintoja pimeyden ja valon välillä.

Siirrytään autiomaasta Saatanaan tai Pahaan, jonka Jeesus autiomaassa kohtasi

Suomessa suhtautuminen persoonalliseen pahaan kristittyjen kesken vaihtelee hyvin paljon. Suurin osa ei usko sellaiseen lainkaan. Heidän mukaan pahaa on maailmassa, mutta Raamatussa kuvattu Saatana ei istu nykyaikaiseen maailmankuvaan. Meidän kuvamme hänestä on aika sarjakuvamainen: punainen iho, pukinsarvet ja sorkat jaloissa. En moiti heitä, jotka näin ajattelevat. Meidän uskomme kohde on Jumala ei saatana, mutta ajattelen Pahan olevan todellisuutta, ei sellainen sarvipää vaan toisenlainen. Koitan kuvata sitä hieman.

Kun katsoo televisiosta amerikkalaisia elokuvia tai tv-sarjoja, niissä tämän tästä tulee esille eräs ilmiö. Poliisit ja etsivät työssään ovat tekemisissä pikkurikollisten kanssa. Todelliset isot tekijät rikoksen saralla ovat tavoittamattomissa. Niiden takana on niin paljon rahaa ja poliittista vaikutusvaltaa, ettei niihin pääse käsiksi. Eikä niitä näin ollen saada oikeuden eteen. Paha on tunkenut lonkeronsa kaikkialle, mutta siitä tulee näkyväksi vain vähän.

TV- todellisuudessa esiintyy usein käsitys salaliitosta, jonka mukaan hallitus tai todelliset valtakoneistot suuren rahan keskittymät vehkeilevät kansalaisten selän takana ja joskus myös heitä vastaan. Viime vuosien tietovuotoskandaalit ovat olleet entisestään tukemassa tätä käsitystä.

Tämän kuvauksen mukaan näennäisen järjellisen ja oikeudenmukaisen sivilisaation suojissa toimii hämärämiehiä, joiden valta ulottuu kaikkialle ja joille yksityiset ihmiset ovat vain merkityksettömiä pelinappuloita ja joiden toimia ei kukaan valvo. Korruptio on syvemmällä kuin tiedostetaan.

Viihdeteollisuuden kuvaama esimerkki antaa samalla aavistuksen siitä, mitä Pahan mahti voi olla, minkälainen on Saatanan valta. Näennäisen harmonisessa maailmassa toimii persoonallinen paha tahto, joka on täysin yksityisen ihmisen voimanponnistusten ulottumattomissa. Sen valta ulottuu kaikkialle. Sitä ei tosin kukaan oikein huomaa. Sen vaikutuksia ei nähdä tai osata katsoa, mutta sillä on kuitenkin sormensa pelissä joka asiassa – ja ihmishenki ei ole sille minkään arvoinen.

Sen lisäksi, että Paha vaikuttaa maailmassa ja on ulottanut lonkeronsa kaikkialle maailmaan, sillä on vaikutuksensa myös minussa itsessäni, minun pahassa tahdossani, minun itsekkyydessäni ja rakkaudettomuudessani, se vaikuttaa väärissä peloissani, turhamaisuudessani, rahanhimossa. Se ei vaikuta vain tuolla jossakin, vaan sotkee omaakin elämää. Minussa on sille liittolainen.Ja kun usein en tunnu edes sitä huomaavan tai välittävän, niin minulla ei ole voimia sitä vastustaakaan. Ainakaan en voi sitä omin voimin voittaa.

Raamatun maailmassa paholainen on todellisuutta. Luulen, että paha ja synti ovat meille niin tuttua ja arkipäiväistä, että emme oikein tunnista niitä enää. Toki murhat ja uutiskynnyksen ylittävät julmuudet huomataan, mutta ei pienemmässä mittakaavassa. Autiomaassa nämä kiusaajan äänet tulevat tutuksi ja samoin myös oma heikko voima kiusauksia vastaan.

Nykyaika ei kasvata ja ohjaa meitä vastustamaan kiusauksia. Oleellista on muistaa kaksi asiaa. Ensimmäinen on tämän päivän aihe: Jeesus kiusausten voittaja. Jeesus on voittanut kiusaukset ja hän on voittanut Pahan. – sinä kastettuna kristittynä kuulut Kristukselle. Kiusausten keskellä meidän on turvauduttavat hänen apuunsa. Päivän latinankielinen nimi ”invocavit” muistuttaa siitä: Hän huutaa minua. Psalmissa 91: ”Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan.” Ahdingossa ja kiusauksissa on huudettava Jumalan apua.

Mikä on sinun autiomaasi? Mitkä on sinun kiusauksesi? Onko autiomaa paljastanut valheelliset yrityksesi tarrautua kiinni maailmaan paljastuneet. Oletko katsonut pelkojasi, ahneuttasi, himojasi, vallanhaluasi, kateuttasi silmiin – ja sanonut: minä tunnen sinut ja tiedän mitä haluat minulle tehdä. Sinä haluat sysätä minut pois Jumalan kämmeneltä. Mutta Kristus pitää minusta kiinni.

Onko sinun uskoasi koeteltu – oletko kestänyt kiusaukset, oletko langennut? Me ihmiset olemme usein heikkoja. Kiusaaja on tuhansien juonten mestari – ja hän osaa hommansa. Mutta niin osaa myös Jeesus. Hän voitti kiusaukset ja Pahan hyökkäykset ja vielä enemmän. Hän voitti meidän lankeemuksemme. Hän teki tyhjäksi kaikki paholaisen työt. Paholaisen työ on ollut saada meidät lankeamaan syvälle ja vielä syvemmälle. Näin on tapahtunut.Tämän kaiken Jeesus on tehnyt tyhjäksi. Synti ei syytä meitä enää Jumalan edessä. Juuri meitä Aadamista alkaen langenneita Kristus tuli pelastamaan.

Jeesuksen ristinkuoleman tähden saamme anteeksi. Lankeemukset on sovitettu.

(Saarnassa hyödynnetty paria vanhempaa saarnani vuosien takaa)

1. Paastonajan sunnuntai (invocavit)  1998
Luuk 10:17-20

Televisiosta tulee tiistai-iltaisin suosittu amerikkalainen agenttisarja SALAISET KANSIOT. Sarja ei ole mikä tahansa salapoliisisarja, vaan se kertoo kahdesta FBI:n agentista, jotka tutkivat rikoksia ja tapauksia, joiden syyt tuntuvat jäävän usein selittämättömiksi tai joissa vaikuttaa, että asialla olisivat yliluonnolliset voimat tai maapallon ulkopuoliset tekijät.

TV-sarja perustuu amerikassa melko yleisesti omaksuttuun ajatukseen, että hallitus tai todelliset valtakoneistot vehkeilevät kansalaisten selän takana ja joskus myös heitä vastaan outoja suunnitelmia. Niillä on suunna-ton määrä tietoja ja näytteitä tavallisista ihmisistä. Salaisia tutkimuksia ja kokeita tehdään siviileillä. Heillä on jokin salainen suunnitelma ehkä salainen tieto maapallon kohtalosta ja tuhosta. Sen nämä sisäpiirin valta-tekijät ovat saaneet seurustellessaan avaruusolioiden kanssa. Heillä on myös jokin salainen sopimus näiden kanssa. Joka tapauksessa tämän pienen piirin valta ulottuu läpi koko amerikan yhteiskunnan.

Jossakin maan uumenissa on kilometrien pituisia hyllymetrejä, joissa on heidän salaista tutkimusmateriaaliaan. TV-sarjan agentti Mulder on monesti löytänyt tällaisia kätkettyjä ja hämäräperäisiä arkistoja. Sieltä hän on löytänyt mapeista myös oman nimensä, kansioista ja laatikoista itseään koskevaa materiaalia ja monen ystävänsä ja sukulaisensa nimen. Nimi sellaisissa kansioissa on hyvin huolestuttavaa. (Mitä tietoa niillä on ja mihin he sitä aikovat käyttää)

Mutta mitä tahansa agentti tekeekin, hän ei koskaan pääse todellisiin roistoihin käsiksi. Niiden valta on liian ylivoimainen ja koskematon, että agentista ei ole heidän toiminnalleen juuri todellista uhkaa.

Sarjan pelottavuus on siinä, että näennäisen järjellisen ja oikeuden-mukaisen sivilisaation suojissa toimii hämärämiehiä, joiden valta ulottuu kaikkialle ja joille yksityiset ihmiset ovat vain merkityksettömiä pelinappuloita ja joiden toimia ei kukaan valvo.

Sarja antaa erinomaisen kuvan siitä, mitä Pahan mahti voi olla, minkälainen on Saatanan valta. Näennäisen harmonisessa maailmassa toimii persoonallinen paha tahto, joka on täysin yksityisen ihmisen voimanponnistusten ulottumattomissa. Sen valta ulottuu kaikkialle. Sitä ei tosin kukaan oikein huomaa. Sen vaikutuksia ei nähdä tai osata katsoa, mutta sillä on kuitenkin joka asiassa sormensa pelissä – ja ihmishenki ei ole sille minkään arvoinen.

Kuvaus on hyvä, mutta hieman vajaa. Sen lisäksi, että Paha vaikuttaa maailmassa ja on ulottanut lonkeronsa kaikkialle maailmaan, sillä on vaikutuksensa myös minussa itsessäni, minun pahassa tahdossani, minun itsekkyydessäni ja rakkaudettomuudessani. Se ei vaikuta vain tuolla jossakin, vaan kuristaa myös minua. Ja kun usein en tunnu edes sitä huomaavan tai välittävän, niin minulla ei ole voimia sitä vastustaakaan. Ainakaan en voi sitä omin voimin voittaa.

Päivän evankeliumi kertoo myös Pahan vallasta. Näkökulma on siinä kuitenkin toinen. Pahan valta murtuu.

Jeesus oli lähettänyt 72 opetuslastaan, Jumalan valtakunnan agenttia julistamaan evankeliumia, parantamaan sairaita ja ajamaan pahoja henkiä ihmisistä. Nämä agentit liikkuivat pitkin Palestiinaa ja palasivat nyt iloisina takaisin Jeesuksen luokse. Innoissaan he kertoivat, kuinka pahat henget tottelivat heitä, kun he käskivät niitä Jeesuksen nimessä.

Jeesuksen opetuslapset pärjäsivät työssään paljon paremmin kuin TV-sarjan agentti Mulder. He saivat pahan vallasta yliotteen. Roisto saatiin kiinni ja päivänvaloon. Siitä tässä tämän päivän evankeliumissa on kysymys. Kun Jeesus ilmestyi maailmaan ja aloitti toimintansa, niin Pahuuden voimat joutuivat väistymään.

Me tiedämme ja Kristus tiesi, kenelle valta tässä maailmassa kuuluu. Saatana, käärmeet ja skorpionit, kaikki pahan vallan ilmentymät näyttävät olevan voitolla ja hallitsevat ihmiskuntaa.

Tästä meillä on varmasti omakohtaisia kokemuksia. Pahan valta on kaikkialla. Parhaimmatkin tekomme ja ajatuksemme ovat tahratut. Jokin itsekeskeisyyden siemen niitä aina vääristää. Niin lujasti on synti, kuolema ja pahuus minussa kiinni, etten pääse siitä irti.

Mutta sitä varten Jeesus tuli maaimaan, että hän teki tyhjäksi kaikki Saatanan juonet. Että hän vapauttaisi meidät pahojen voimien orjuudesta.

Kun opetuslapset kertoivat työnsä tuloksista, Jeesus vastasi heille oudolla tavalla. ”Minä näin kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.” Pahan vallat suistuivat radaltaan. Ne saivat ensimmäisen kovan kolauksen. Niiden valta ei vain horjunut vaan kaatui. Missä tahansa Jeesuksen nimeä mainittiin, henget väistyivät. Henget tottelivat Jeesusta ja opetuslapsia, joille Jeesus oli antanut vallan käskeä niitä.

Heillä ei itsessään ollut mitään erityistä kykyä voittaa niitä. He saivat Pahasta yliotteen vain Jeesuksen nimeä käyttämällä. Opetuslapsille oli annettu valta toimia Jeesuksen nimissä. Se on sama kuin Jeesus itse olisi toiminut. Henget eivät totelleet opetuslapsia, vaan Jeesusta, jonka nimissä oppilaat toimivat.

Tämä antaa meille myös ymmärtää, että varsinainen taistelu Pahan valtoja vastaan on juuri Jeesuksen ja Saatanan välinen. Jeesus Kristus kohtaa Pahan, taistelee ja voittaa. Me emme omin voimin Pahalle mitään mahda. Emme sille joka on ympärillämme emmekä sille, joka on meissä itsessämme. Siksi me turvaudumme Kristukseen. Hän on vapauttanut meidät pahan vallasta. Voitto Saatanasta on saatu, mutta sota jatkuu vielä hetken. Siihen asti kunnes Kristus tulee takaisin.

Jeesus vastaa vielä lopuksi iloitseville oppilailleen yllättävästi: Älkää iloitko siitä, että henget tottelevat teitä. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.

Jeesuksen mukaan on olemassa toisenlaiset salaiset kansiot taivaassa. Sellaiset kansiot, jotka vain Jumala yksin tuntee. Mutta siellä oman nimen löytyminen on suunnattoman iloinen asia. Sinunkin nimesi on sinne kirjoi-tettu, sillä olethan Jeesuksen opetuslapsi.

Jeesus ei nimittäin sanonut, että teillä on syytä iloon vain jos nimenne on kirjoitettu Taivaan kirjaan. Hän ei myöskään sanonut, että iloitkaa vasta sitten kun varmasti tiedätte, että nimenne on kirjoitettu Taivaan kirjaan. Ei, vaan hän sanoi: Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on kirjoitettu Taivaan kirjaan. Jeesus tässä siksi ensinnäkin vakuuttaa, että sinun nimesi on siellä. Hän ei jossitellut. Toiseksi hän sanoi, että sinä saat jo nyt iloita. Sinä saat iloita siitä, että Jumala on antanut meille voiton kuolemasta, synnistä ja kaikesta pahasta.

Tämä voitto on niin luja ja varma, että meitä kehotetaan luottavaisin mielin jo nyt iloitsemaan siitä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s