1. paast

linkki radiohartauteen Matt 4:1-11 tekstistä

17.2.2013 – Jeesuksen kiusaukset
MATT 4:1-11

1:Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi. 2:Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, hänen vihdoin tuli nälkä. 3:Silloin kiusaaja tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle: ”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.” 4:Mutta Jeesus vastasi: ”On kirjoitettu: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'”
5:Sitten Paholainen vei Jeesuksen pyhään kaupunkiin ja asetti hänet temppelimuurin harjalle. 6:Hän sanoi Jeesukselle: ”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas. Onhan kirjoitettu: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.'” 7:Jeesus vastasi hänelle: ”On myös kirjoitettu: ’Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.'”
8:Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston 9:ja sanoi: ”Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua.” 10:Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: ’Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'”
11:Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan, ja hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka palvelivat häntä. Matt 4:1-11

Hyvät ystävät. Evankeliumi on tänään tuttu ja samalla hämmentävä kertomus Jeesuksen kiusauksista. Hetkeä aikaisemmin Johannes kastoi hänet Jordan virrassa. Pyhä Henki laskeutui Jeeuksen päälle ja taivaasta kuului ääni: tämä on minun rakas Poikani, johon olen mieltynyt. Heti seuraavassa jakeessa sama Henki vei hänet autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi. Siellä Jeesuksen asema Jumalan Poikana asetetaan kyseenalaiseksi ja hänen kutsumuksensa ja uskonsa lujuus testataan.

Autiomaan kiusaukset ovat kuin pääsykoe, testi tulevaa tehtävää varten. Ei niin, että sen jälkeen helpottaa, vaan kiusaukset paljastavat hänelle samalla mitä tästä lähtien on edessäpäin. Eteenpäin on turha jatkaa, jos tässä kokeessa horjuu.

Samaan aikaan, kun seuraamme Jeesuksen koettelemuksia autiomaassa, paholaisen hyökkäyksiä, meidän on hyvä tiedostaa ja nähdä myös itsemme tuon saman vihollisen hyökkäyksen kohteena. Jeesuksen kiusauksissa kirkko on aina nähnyt jokaista ihmistä kohtaavat peruskiusaukset.

Me koemme myös taisteluita ja tunnemme itsessämme kamppailun vaikka emme henkiä näe. Silti taistelu on todellista. Synnin siteet ovat kiinni meissä, kiusaavat ja vetävät lankeemukseen.

Autiomaa on koettelemusten paikka – demonit käyvät kimppuun. Olkoot demonit minkälaisia tahansa – taistelu on aina sisäistä. Autiomaa on paikka jonne ihminen menee yksinäisyyteen, hiljaisuuteen, rukoukseen. Jeesus jättää mukavan elämän taakseen.  Taakse jää ihmisvilinä ja jokapäiväisen elämän huolet. Arkisen elämän keskellä kiusaukset kätkeytyvät, emmekä huomaa niitä, mutta autiomaassa ne tulevat näkyväksi, paljastuvat. Ihminen kohtaa aistiensa eli ruumiillisuutensa palon, (sielunsa) pelot/ pelkonsa, ja lopulta toivonsa ja uskonsa ytimen. Autiomaa kuorii ihmisen meistä esiin. Sen ihmisen joka seuraa Jumalaa tai kääntyy häntä vastaan. Autiomaassa kutsu kirkastuu: kuuntelemmeko Jumalaa vai valtaavatko sielumme toisenlaiset äänet.

Kiusaaja tuli Jeesuksen kimppuun, kun hän oli heikoimmillaan. Ei heti ensimmäisinä päivinä autiomaassa vaan vasta kun Jeesus oli heikko. Kiusaajan kanssa kamppailu ei ole koskaan reilua. Kiusaaja on saalistaja, hän odottaa heikkoa hetkeä. Kysymys ei ole voimien mittelöstä, vaan siitä että sinä lankeat, jäät saaliiksi, vangiksi ja lopulta synti tuhoaa sinut. Mutta Jeesus ei heikkonakaan langennut. Hän kesti kiusaukset.

Jeesuksen kiusauksia on tulkittu monella tavalla. Niissä on nähty milloin mitäkin houkutuksia, joilla Jeesuksen kutsumusta yritetään horjuttaa ja saada häntä lankeamaan. Toiset tulkinnat ovat hyviä ja jotkut taas hämäriä. En halua väittää että minulla on paras ymmärrys asiaan. Jumalan sanasta avautuu eri lukukertoina erilaisia syvyyksiä. Jotakin varmaa kuitenkin voi sanoa 1) kiusaukset koskevat lain ensimmäistä taulua: ihmisen suhdetta Jumalaan. Sitä mikä on kaikkein tärkein. Kiusausten logiikka on siinä, että se syvenee edetessään (jos antaa pirulle pikkusormen…) ja lopulta: että ihminen Jumalan sijasta kumartaakin hänen vastustajaansa Paholaista.

2) kiusauksia kannattaa tutkia myös Jeesuksen vastauksista käsin. Ne auttavat ymmärtämään sitä, minkälaisina Jeesus kiusaukset näki. Se miten hän suojautui iskulta paljastaa, mihin häntä yritettiin iskeä.

Jeesus puolustautui hyökkäyksiä vastaan käyttäen Jumalan sanaa. Tässä tapauksessa hän käyttää joka kerran Viidettä Mooseksen kirjaa, sen lukuja 8 ja 6 -joissa Israelin kansaa muistutetaan sen tärkeimmästä käskystä: älkää unohtako Jumalaa. On hyvä myös huomata, että Jeesus ei jäänyt keskustelemaan paholaisen kanssa. Paratiisin Eva jäi ja seuraukset olivat tuhoisat – Jeesus ei keskustellut. Oli vain hyökkäys ja torjunta.

Ensimmäinen isku osui pitkän paaston kuluttamaan Jeesukseen. Evankeliumissa sanotaan, että hänen tuli nälkä. Ruumis ilmaisee tarpeensa ja vaatimuksensa. Ihminen ei ole vain henkeä, vaan lihaa ja verta. Sellaiseen asuun Jumalan Poika oli tullut: ihmiseksi, joka väsyy ja tulee heikoksi, jos ei saa ravintoa.

Jos kerran olet Jumalan Poika – miksi kärsit kuin ihminen. Miksi et ota omaasi, miksi et vaadi parempaa kohtelua.”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.” Osoita nyt mikä on sinun asemasi ja valtasi. Paholainen tietää mikä keino toimii. Nälkä on merkittävä vaikutin. Nälkä oli keino jota hän käytti Israelin kansaan, silloin kun se kulki autiomaassa Egyptistä vapauduttuaan. Kansa alkoi valittaa ja esittämään syytöksiä. Miksi toit meidät tänne autiomaahan kuolemaan. Egyptissä oli sentään syötävää. Mooses löi vettä kalliosta – kansa sai myös mannaa ja viiriäisiä. Jumala piti heistä huolta. Mutta koettelemuksella oli tarkoitus:

5 Moos 8:3 Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne. Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo.

Paastonsa aikana autiomaassa Jeesus oli tietoisesti elänyt ennen kaikkea Jumalan sanasta ja lupauksista. Hän oli keskittynyt kaikkein tärkeimpään tehtävänsä alkaessa. Kyllä hän ruokaa olisi saanut hankittua – ei siihen ihmeitä olisi tarvittu.

Toinen kiusaus on minulle ollut vaikein ymmärtää ja selittää. Henki vei Jeesuksen autiomaahan – paholainen vei Jeesuksen Jerusalemiin pyhään kaupunkiin temppelinharjalle ja siellä siteeraa yhtä kauneinta psalmia – hän käyttää Raamattua Jeesusta vastaan.
Hän levittää siipensä yllesi ja sinä olet turvassa niiden alla. Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi. Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä iknä kuljet ja he kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen. Ps 91

Mutta mikä on se kiusaus tässä? Mihin tämä isku oikein on kohdistettu, kun Paholainen pyytää Jeesusta hyppäämään alas?
Jotkut puhuvat turhamaisen kunnian kiusauksesta tai ylpeydestä. Ihmisetkin ovat kovia maineensa perään. Koska ei ole mitenkään varmaa, että hänellä olisi edes ollut paljon yleisöä katsomassa ja todistamassa temppua, on vaikea ajatella, että siinä kalasteltiin muiden ihailua, turhaa kunniaa. Jeesus tuli myöhemmin tekemään tunnustekoja, jotka ylittivät moninkertaisesti tällaiset temput.

Ehkä kuitenkin on niin, että kiusaus liittyi todistamiseen: ”Todista että olet Jumalan Poika. Mutta todista se itsellesi – hanki varmuus. Olet kuullut vain joitakin sanoja taivaasta. Etkö haluaisi ottaa selvää? Hyppää ja osoita olevasi Jumalan Poika. Jos taas et sitä tee, se on sama kuin luopuisit uskostasi.” Jeesuksen vastaus viittaa myös tähän suuntaan: On kirjoitettu: älä kiusaa Herraa Jumalaasi. Raamatun kohta mitä Jeesus lainaa: älkää koeteltko Herran, Jumalanne kärsivällisyyttä, niin kuin teitte Massassa. Ihmisen ei pidä asettaa Jumalaa kokeeseen. Jumala koettelee ihmistä, mutta ihminen ei Jumalaa. Se olisi kapinointia. Kristittyinä meillä on myös kiusaus vaatia Jumalaa todistamaan itsensä – yritämme ikään kuin ajaa hänet tuon saman jyrkänteen reunalle, jossa hänen on todistettava itsensä meille. Pakotamme Jumalaa toimimaan oman ajatuksemme mukaan eikä niin, että me toimimme hänen tahtonsa mukaan. Se on kiusaus hallita Jumalaa, käyttää häntä omiin tarkoituksiimme.

Kolmannessa kiusauksessa Jeesuksen asemaa ei epäillä. Kiusaus ei ala sanoilla: Jos kerran olet Jumalan Poika, mutta herätetään kysymys, riittääkö Poikana oleminen.
Kun Jumala vei Jeesusta alemmas: kieltäymykseen ja kärsimykseen, paholainen vei Jeesusta ylemmäs: temppelinmuurin harjalle ja lopulta korkealle vuorelle. Paholaisen viesti on selvä. Urakehitystä ei ole odotettavissa Jumalan Poikana. Se on surkea asema, mutta vastapuolen leirissä on etenemismahdollisuus, parempi palkka ja paremmat edut. Katso maailmaa kerrankin minun silmilläni ja vaihda puolta. Jeesus ei luopunut Jumalasta ei ryhtynyt kapinaan ja liittolaiseksi Pahan kanssa. Riittääkö sinulle Jumalan lapsena oleminen? Riittääkö se tarkoitus, jonka Jumala sinulle antaa? Haluatko enemmän, haluatko olla suurempi.

Mikä on sinun autiomaasi. Mitkä on sinun kiusauksesi. Onko autiomaa paljastanut valheelliset  yrityksesi tarrautua kiinni maailmaan paljastuneet. Oletko katsonut pelkojasi, ahneuttasi, himojasi, vallanhaluasi, kateuttasi silmiin – ja sanonut: minä tunnen sinut ja tiedän mitä haluat minulle tehdä.
Onko sinun uskoasi koeteltu – oletko kestänyt kiusaukset, oletko langennut. Me ihmiset olemme usein heikkoja. Kiusaaja on tuhansien juonten mestari – ja hän osaa hommansa. Mutta niin osaa myös Jeesus. Hän voitti kiusaukset ja Pahan hyökkäykset ja vielä enemmän. Hän voitti meidän lankeemuksemme. Hän teki tyhjäksi kaikki paholaisen työt. Paholaisen työ on ollut saada meidät lankeamaan syvälle ja vielä syvemmälle. Tämän kaiken Jeesus on tehnyt tyhjäksi. Synti ei syytä meitä enää Jumalan edessä.

Sama Henki, joka johtaa meidät omaan autiomaahamme kamppailemaan ja kasvamaan uskossa, sama Henki johtaa meidät lankeemuksesta takaisin ristin juurelle ja palaamaan sinne yhä uudelleen. Jos olet langennut lihan pyyteisiin, kunnianhimoon, valtaan, nouse ylös, katso ristiin. Kristus on voittanut synnin – myös sinun syntisi.

Saarnaa valmistaessani kävin keskustelua papiston fb-sivulla. Lukuoppaana olivat Novum 1-5 lisäksi Paavi Benedictus XVI (Joseph Ratzinger) Jeesus Nasaretilainen sekä Thomas Keating Sisäinen eheytyminen.

JEESUS KIUSAUSTEN VOITTAJA 1999 Merikarvia
Matt 4:1-11

Jumala ei lupaa omilleen helppoa ja vaivatonta elämää. Päinvastoin Jumalan kasvatusohjelmaan näyttää kuuluvan, että hän koettelee meidän uskoamme. Hän antaa meidän kokea vastuksia, jotta harjaantuisimme uskonmukaisiin valintoihin.

Raamatussa on kerrottu monista koettelemuksista, siitä kuinka niissä on kestetty ja ehkä vielä useammin, kuinka niissä on koettu tappioita. Ensimmäiset ihmiset Adam ja Eva joutuivat koetteelle. Paholainen tuli kiusaamaan heitä, houkuttelemaan jumalanvastaisuuteen. Ja hän onnistuikin siinä. Aabraham taas on uskonsankari, joka kesti koetuksen. Hurskas Job murtui paholaisen käsittelyssä.

Kullakin Raamatun henkilöllä on oma kamppailunsa – kuullako Jumalan sanaa vai tehdäkö omien suunnitelmien mukaan. Myös Jeesuksella oli koettelemuksia. Evankeliumit kertovat, että heti julkisen toimintansa alussa, kasteen jälkeen saatana kiusasi Jeesusta. Toinen suuri koettelemus oli viimeisen ehtoollisen jälkeen Getsemanessa.

Kasteessaan Jeesus sitoutui kulkemaan ristintietä, kuuliaisena Isälle. Tämä tie oli ehdottoman rakkauden tie ja se tulisi olemaan hyvin vaikea ja tuskallinen. Kiusaaja halusi houkutella Jeesusta helpompaan tiehen. Hän osoitti mukavan tien, tien jolla voisi välttää ristin ja muut vaikeudet. Jumalan Poikana hänellä toki olisi valtuudet toisinkin. Hän voisi käyttää jumalallisia etuoikeuksia omaksi iloksi ja hyödykseen.

Tällainen oli ensimmäinen kiusaus. Jeesus oli paastonnut 40 päivää ja oli tullut jo heikoksi. Silloin Matteuksen mukaan kiusaaja ilmestyi. ”Jos olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.” Ajatusta voisi vapaasti jatkaa ”Tokihan Jumalan Poikana voit helpottaa oloasi. Ei se mikään suuri asia ole ja onhan Jumala itse mieltynyt sinuun. Ei hänkään sitä pahana pidä.”

Paholainen sekoittaa aina totuutta ja valhetta keskenään. Hän haluaa tulkita meille Jumalan Sanaa, mutta tosiasiassa hän tulkinnoillaan estää meitä kuulemasta Jumalan ääntä. Jeesus vastasi paholaiselle Raamattuun vedoten: ”Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.” Vain Jumalan sanat tuovat todellisen elämän, ei oma järkeilymme, ei paholaisen muunneltu totuus.

Toisessa kiusauksessa Jeesus vietiin Jerusalemin temppelin muurin harjalle. Kiusaajaa halusi, että Jeesus koettelee Jumalaa. ”Testaa oletko  todella Jumalan Poika – Poika, johon Hän on mieltynyt? Hyppää alas. Jos et loukkaa itseäsi, silloin varmasti olet Jumalan Poika. Siitä on helppo päästä selvyyteen. Jeesus vastasi kiusaajalle hyvin selkeästi: ”Älä kiusaa Herraa Jumalaasi.” Ei ole ihmisen asia koetella Jumalaa. Siinä on järjestys aivan väärä. Jumala koettelee ihmistä, mutta ihminen ei koettele Jumalaa. Me emme voi asettaa Jumalalle ehtoja, vaikka kuinka haluaisimme.

Viimeisenä kiusauksena paholainen paljastaa todelliset aikeensa. Hän ei enää paljon kiertele. Hän näytti maailman loiston ja rikkauden ja sanoi: ”Saat kaiken tämän, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua.” Paholainen pyysi Jeesusta vaihtamaan puolta. Hän pyysi Jeesusta hylkäämään Taivaallisen Isänsä. Paholainen kyllä näyttää oman valtakuntansa loiston Jeesukselle ja lupaa sen hänelle, mutta suostumalla kiusaukseen Jeesus olisi menettänyt kaiken, niin taivaallisen loiston kuin rikkauden, jonka paholainen tarjosi. Miksi kiusaaja olisi luovuttanut valtakuntaansa Jeesukselle.

Tulee mieleen tarina poliitikosta, joka oli kuollut. Hän tuli taivaan portille ja viisaana neuvottelijana pyysi Pietaria näyttämään, minkälaista siellä taivaassa oikein oli. Hyvä on, sanoi Pietari. Hän kuljetti poliitikkoa taivaassa, jotta tämä olisi saanut käsityksen mahdollisesta viihtymisestään siellä. Poliitikko näki, että siellä on rauhallista, valoisaa. Valkopukuiset hahmot seurustelivat toistensa kanssa ja välillä soittivat harpulla hartaita säveliä. Poliitikko mietti hetken ja pyysi sitten, että voisiko hän myös nähdä sen toisen paikan. Paholainen riemastui. Hän mielellään esitteli, minkälainen onnellisten ihmisten joukko helvetissä oli. Iloinen puheensorina täytti paikan ja palvelu pelasi. Ihmiset elivät siellä nautintojen keskellä ja kaikilla oli hauskaa. ”Tämähän on hieno paikka”, poliitikko sanoi, ”Tänne minä haluan tulla.” Ja tapahtui niin. Kun poliitikko sitten huomasi, että hän olikin joutunut piinaan ja vaivaan, hän valitti paholaiselle, että eihän täällä tällaista pitänyt olla. Hänelle vastattiin: ”Kyllähän sinä poliitikkona tiedät, että lupauksiin ei voi aina luottaa.” (vaihtoehtoinen vitsin loppu: Kyllähän sinä tiedät eron: eilen oli rekrytointipäivä, tänään olet osa henkilökuntaa)

Me tiedämme sen, että paholainen on valehtelija alusta asti, valheen isä. Kun hän valehtelee hän puhuu omiaan. Kauniista houkutuksista ja lupauksista huolimatta todellisuus on toisenlainen. Lupaukset kääntyvät irvikuvikseen.
Kiusauksiin liittyy helpon tyydytyksen houkutus (osta nyt maksa myöhemmin). Houkutus välttää vaikeudet ja valita helppo elämä, mutta hintana on asettuminen Jumalan tahtoa vastaan ja lopulta luopuminen Jumalasta. Jeesus valitsi kuuliaisuuden Isälleen, vaikka se tiesi hänelle kipua ja kärsimystä. ”Vain Jumalaa tulee kunnioittaa ja palvella.”

Kristityn elämään kuuluvat koettelemukset ja kiusaukset. Koetuksen ydin on siinä, että epäilemme Jumalan hyvyyttä. Epäilemme onko Jumalan tahto myös meitä kohtaan hyvä. Koetuksissa Jumalan Sana tulee helposti sivuutetuksi ja omantunnon ääni vaimennetuksi.

Mikä on se kiusaus, joka houkuttelee sinua pois hyvän elämän polulta, epäilemään  Jumalaa. On sanottu, että kiusaaja on jäänyt kokonaan työttömäksi, kun ei ole enää ihmisiä, jotka kilvoittelisivat ja kamppailisivat hyvän elämän puolesta. Kaikki ovat valinneet helpon tien. Se joka ei seuraa Jeesusta, ei luonnollisestikaan koe kiusausta poiketa tieltä. Mutta varmasti on niitä, jotka vielä kilvoittelevat ja kamppailevat.

Eräs vanha kirkon opettaja (Johannes Klimakos) sanoi, että eri vaiheissa kulkevia kristittyjä kiusataan eri asioissa. Vasta-alkajat lankeavat melkein yksinomaan nautinnon takia. Keskivaiheessa olevat ylpeyteen, mutta täydellisyyttä lähenevät vain lähimmäisten tuomitsemisesta. Kiusauksiin suostuminen on meille ihmisille hyvin tavallista ja vielä kaikissa ikävaiheissammekin. Emme suostu Jumalan Hengen kuljetettaviksi, vaan valitsemme helpon tien. Mutta mitä teemme silloin, kun olemme langenneet? On sanottu, että suurin kiusaus tulee juuri silloin, lankeemuksen hetkellä. Kiusaus jättää Kristuksen seuraaminen kokonaan. Miksi seurata Kristusta, kun se on niin vaikeaa. Helpommallakin elämässä pääsee.

Todellinen elämä, mihin meidät on luotu, ei saa ravintoa vain maidosta ja pullasta. Vain elämä Kristuksen yhteydessä, vaeltaminen hänen seurassaan tuo meille ravintoa todellista elämää varten. Siksi emme saa jättää vaeltamistamme kesken lankeemuksenkaan hetkellä. Jumala nostaa langenneet. Hän haluaa opettaa meitä tuntemaan, kuinka juuri Hänen läsnäolonsa on virvoitusta ja ravitsevaa. Mutta me vaivumme epätoivoon ja kapinaan lankeemuksissamme. Silloin on rohkaistava mielensä ja nostettava katse Jeesukseen. Hän oli kiusattu niin kuin mekin. Hän on kokenut meidän vaikeutemme ja ahdistuksemme. Mutta hän on voittanut kiusaajan ja tehnyt tyhjäksi paholaisen työt.

Meillä jotka lankeamme ja kompuroimme on turva Hänen voitossaan. Jeesus on kiusausten voittaja juuri siksi, että me olemme niissä häviäjiä. Sen missä Adam ja Eva epäonnistuivat ja heidän mukanaan koko ihmissuku, sen Kristus korjasi. Jeesus voitti kiusaukset, jotta me saisimme osaksemme hänen voittonsa hedelmän.

Kiusauksissa pysy siis lujana ja seuraa Jeesuksen esimerkkiä. Kiusauksissa tappiolle joutuneena katso Kristukseen.

Rukoilemme

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s