Jouluyö

Jouluyön messu 2019

Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa.
    Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun. Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.
    Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.” Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:
      – Jumalan on kunnia korkeuksissa,
      maan päällä rauha
      ihmisillä, joita hän rakastaa.

Nyt kun jouluaaton pakolliset tehtävät on saatettu loppuun, on mahdollisuus rauhoittua ja hiljentyä. Tämä on siihen hyvä paikka ja hyvä hetki. Jouluna korostuu suomalainen tapa olla kirkossa. Meitä on täällä monta, mutta jokainen on kuitenkin yksin. Kysymys on yksityisen ihmisen sielun matkasta kohti perimmäistä, kohti Jumalaa. Silti on tärkeä huomata, että kirkossa suunta on myös toinen – ja sitä joulu erityisesti korostaa: Jumalan matkasta ihmisen luo. Sitä on kristinusko: Jumalan matkaa ihmisen luo.

Joulun kertomuksessa on monia yksityiskohtia ja varmaan jokaiselle korostuu vuosittain erilaisia asioita kertomuksesta. Kun jouluevankeliumin äärellä viettää aikaa, oppii huomaamaan, että se on tyhjentymätön. Raamatun alkukertomusten tavoin jouluevankeliumiin tiivistyy hyvin suuria asioita. Kertomuksessa ei ole mitään ylimääräistä. Siinä ei esiinny mitään sattumalta. Kaikella kerrotulla on tarkka paikkansa ja merkityksensä. Minua on kiehtonut tänä jouluna enkelien ja paimenten kohtaaminen. Ensimmäisenä jouluyönä Herran enkeli ilmestyi paimenille, jotka valvoivat ja vartioivat lampaita.

Kaikki tapahtui yöllä. Yö on pimeyden aikaa. Pimeys, mikä vallitsi Jeesuksen syntymän hetkellä, kuvaa ihmiskunnan tilaa. Se eli pimeydessä ilman valoa ja tietä ulos. Tilanne oli toivoton. Jeesuksen syntymä merkitsi valon saapumista Jumalan luota juuri niin kuin profeetta Jesaja sanoi: Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus.

Maailma ilman Jeesusta on edelleen pimeä, vaikka usein emme halaisi ajatella niin. Jouluna toisinaan korostetaan ihmisten hyvyyttä sanoen, että maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Enkelit eivät laulaneen näin. Se laulu oli toisenlainen. – Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa. Enkelit laulavat Jumalan hyvyydestä ihmisiä kohtaan. Se ilmenee juuri siinä, että hän jumalallisesta kirkkaudestaan tulee tähän maailmaan syntymällä pieneksi lapseksi. Hän tulee pelastamaan ihmisiä, vaikka nämä ovat kääntyneet pelastajaansa vastaan. Evankeliumin mukaan ihminen on pahuutensa vankina, elää pimeydessä ja tekee pimeyden tekoja. Meillä ihmisillä on hyvää tahtoa olemassa vain rajallisesti. Silti Jumala rakastaa ihmisiä. Siksi hän tuli meidän pimeyteemme, koska emme kyenneet itseämme auttamaan. Raamattu ei kaunistele ihmiskunnan tilaa vaan paljastaa sen kaikessa karuudessaan. Meiltä kysyy rohkeutta nähdä pimeytemme. Mutta kun se paljastuu, pääsemme joulun tarinan aivan ytimeen. Jumalan armoon. Jumala tulee luoksemme. Hän tuo pimeään maisemaan valon ja pelastuksen toivon. Valossa me tulemme nähdyksi ja autetuksi. Hän ei jätä meitä yksin.

Nyt siihen enkeliin ja paimeniin. Miksi enkeli ilmestyi juuri paimenille? Miksei esimerkiksi sille majatalon isännälle, joka käännytti Joosefin ja Marian ovelta? Miksi enkeli ei huutanut koko Betlehemin kylän asukkaita hereille, vaan kävi salaisesti ilmoittamassa asiasta jossakin syrjässä, huonossa työsuhteessa oleville paimenille?

Herran enkeli ilmestyi paimenille siksi, koska he valvoivat, kuten heidän tehtäväänsä kuului. Mutta tähän sisältyy vielä jotakin mielenkiintoista. Enkeli ilmestyi paimenille ennen kaikkea siksi, että nämä paimenet johdatettiin todellisen Hyvän paimenen luo. Sen paimenen, joka sanoo meitä ihmisiä laumansa lampaiksi. Jeesus sanoi itsestään myöhemmin, että hän on hyvä paimen ja me olemme hänen laumansa lampaat. Paimenet kohtasivat vastasyntyneenä tuo ylimmäisen paimenen, joka kaitsee kansoja. Hän ei ole suhteessa ihmisiin sotaherra tai tyranni, vaan paimen, joka huolehtii laumastaan.

Tilanteeseen on vielä toinenkin näkökulma, mikä liittyy juuri näihin Betlehemin paimeniin. Betlehemin seudun paimenet hoitivat Jerusalemin temppelin lampaista. Temppeli omisti lampaita suuret määrät. Nimittäin Jerusalemin temppelissä toimitettiin päivittäin eläinuhreja. Se kuului tuolloin juutalaiseen uskontoon. Näiden lampaiden joukosta pyhiinvaeltajat ostivat itselleen lampaan uhraamista varten. He olivat ehkä kulkeneet jalkaisin 70 km ja tulleet varta vasten uhraamaan Jumalalle lampaan, jotta saisivat oman elämänsä tasapainoon. Jerusalemin temppeli oli juutalaisille ainoa paikka tällaista uskonnollista uhraamista varten. Siksi Betlehemissä kasvatettiin lampaita. Näille paimenille enkeli ilmestyi. Hän ohjasi paimenet seimen luo – siellä he eivät vain löytäneet Hyvää paimenta vaan myös virheettömän Jumalan karitsan. Jeesuksen koko elämä tähtäsi siihen, että hän antaa henkensä uhriksi lampaan tavoin, jotta kaikki maailman ihmiset saisivat syntinsä anteeksi. Jotta he todella pääsisivät pimeydestä valoon ja vapauteen ja saisivat elämänsä tasapainoon. Kun Johannes Kastaja aikanaan näki Jeesuksen, hän osoitti tätä ja sanoi ihmisille: katsokaa Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin. Tämän tähden Jeesus on Vapahtaja.

Näin katsottuna Jouluyö pitää sisällään vihjeitä koko Jeesuksen elämänkaarta ajatellen.

Tänään jouluyönä me olemme kuin nuo paimenet, jotka sielumme näyttämöllä tulemme katsomaan vastasyntynyttä lasta. Katseessamme on hivenen arkuutta ja häpeää, sillä katsomme samalla häntä, joka ottaa meidän pimeytemme kantaakseen, kun me itse emme siihen pystyneet.

Mutta muistaessamme enkelin sanoman, pelkomme ja pälyilymme vaihtuu iloon. Enkelit toivat paimenille ilosanoman – suuren ilon. Sitä meidän uskomme Jumalaan on, iloa hyvyydestä, joka on kohdannut meitä. Jumalan armo ja anteeksiantamus pyyhkii pois pahuutemme ja antaa meille uuden alun. Sitä merkitsee, että Jeesus Hyvä paimenemme on syntynyt.

 

Jouluyö Harjavallassa 2010 – Kalenterin viimeinen luukku ja sydämen luukku

Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa.
Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun. Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.

Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.” Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:

– Jumalan on kunnia korkeuksissa,
maan päällä rauha
ihmisillä, joita hän rakastaa.

Kun enkelit olivat menneet takaisin taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen: ”Nyt Betlehemiin! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Herra meille ilmoitti.” He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta sanottu. Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.
Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.

Joululahjat on jo avattu ja jännitys siltä osin on hellittänyt. Mitä muuta joulujuhlalla voisi olla tarjottavanaan? Nyt voi rauhoittua jouluhälinältä ja antaa juhlan hiljaisille äänille tilaa. – on aika avata kalenterin viimeinen luukku tai oikeastaan luukku kalenterin viimeisen luukun jälkeen. Se luukku on sinun sisimmässäsi. Mitä sen luukun takaa löytyy?

Koko adventin aika on ollut matkaa tälle viimeiselle luukulle. Joulukalenterin viimeisen luukun jälkeen avaamista odottaa vielä joulua juhlivan ihmisen sydän. Joulua kohti on kuljettu kalenterin luukku kerrallaan,  joulua on valmistettu – koti on laitettu kuntoon: kuusi, kynttilät ja kultanauhat, ruuat valmistettu, läheisiä muistettu kortein ja viestein, paketit hankittu ja jaettu. Juhla ei ole kuitenkaan vielä valmis ennen kuin sydämesi luukku aukeaa.

Jos joulunviettoosi on kuulunut lapsia, heidän ilonsa ja puuhansa on ollut mukavaa katsottavaa – mutta joulupukkijoulu on kuitenkin vain askel ennen tuota viimeistä luukkua. Siinä on ollut sen verran hyörinää ja vilskettä, että aikuinen toivoo saavansa aikaa hiljentymiseen. Vasta kun lapset on laitettu nukkumaan ja jouluhyörinä on tauonnut siinä hiljaisuudessa hengelliseen jouluun voi paremmin syventyä – tämä on samalla matkaa viimeiselle luukulle: mitä avautuu, minkälainen kaipaus, minkälainen rukous sisimmästä nousee.

Tänään aamulla joulukalenterissa luukun takaa on luultavasti paljastunut Jeesus-lapsi seimessä. Se ei varmaankaan ollut yllätys. Se on joulun tuttu kuva. Tavallisuudestaan huolimatta se on aika mielenkiintoinen luukku, sillä oikeastaan se on luukku, josta katsomme suoraan Jumalan sydämeen: siinä näkyy syvä rakkaus jokaista ihmistä kohtaan. Jeesus seimessä makaamassa on kuva kahden tuhannen vuoden takaa. Silti voidaan sanoa että siinä näkyy, kuinka Jumala on sinua etsinyt ja sinut löytänyt. Hän on tullut luoksesi.

Kaksi tuhatta vuotta sitten vietettiin ensimmäistä joulua. Tuo päivä muutti maailman. Tuohon päivään asti Jumala oli ihmisille käsittämätön ja pelottava.

– Tuonpuoleinen Jumala, ääretön, näkymätön, sanoinkuvaamaton,

– kirkkaudessa ja pyhyydessä asuva Majesteetti, jonka edessä ihminen on tomua ja tuhkaa,

– Luoja, jolla on ehdoton valta kaikkeen olemassaolevaan, hän tulee enkeleidensä keskeltä alas syntyäkseen köyhän perheen pojaksi seimeen laskettavaksi. Tuo päivä muutti maailman.

Evankeliumit kuvaavat, kuinka enkelien ilmestyessä paimenet pelästyivät taivaallisen kirkkauden tähden. He pelkäsivät kuolevansa ja joutuvansa tuomiolle. Se on ihmiseltä luonnollinen reaktio Jumalan pyhyyden edessä. Syntinen ihminen vapisee hänen edessään. Mutta enkelin viesti paimenille oli: älkää pelätkö. Jumala jolla on ehdoton valta, hän tulee luoksemme pienenä lapsena, niin hauraana kuin ihmislapsi vain voi olla. Hän tulee rakkauden tähden. Ottaakseen osaa ihmisen elämään ja kipuihin. Jumala on paljastanut itsensä toisenlaisena kuin olimme oppineet hänet tuntemaan – hän paljasti itsensä ei pelon tai tuomion Jumalana vaan Jumalana, joka tulee rinnallemme ja sitoutuu ehdottomaan rakkauteen luotujaan kohtaan. Siksi maailma muuttui. Siksi katsomme seimen lapsessa suoraan Jumalan rakastavaan sydämeen. Jeesuslapsessa – ja hänen elämässään ja kohtalossaan lapsessa Jumala paljasti meille sisimpänsä. Entä sinä? Oletko sinä paljastanut itsesi hänelle?

Mitä löytyy kalenterin viimeisen luukun jälkeen sinun sydämesi luukusta: Viimeisen luukun takana on oma itsemme vailla selityksiä, vailla puolustuksia. Kuka ja minkälainen se ihminen on? Tunnetko itsesi rehellisesti? Kuka sinä olet, jos mitään ei peitellä tai salata. Onko jotakin, mitä et haluaisi valoon ja nähtäväksi? Yleensä jokaisella on jotakin ja pidämme sen omana tietonamme, jos vain mahdollista. Tietoisuus siitä kuitenkin kuluttaa meitä. Luulen, että tämä itsetuntemuksen luukku jää usein avaamatta. Pelkäämme sen olevan kuin Pandoran lipas, josta ryöpsähtää hallitsemattomat voimat. Jos olet sitä raottanut, tiedät että syvällä sydämessämme asuu kaipaus. Sitä voidaan kutsua jumalakaipuuksi tai siitä voidaan sanoa, että se on sielun puhtaudenkaipuuta.

Tuo sydämen ovi kannattaa avata. On jouluyö emmekä jää yksin, oman onnemme varaan.

Sillä tänään kuvaan kuuluu myös Joulun lapsi. Nuo kaksi viimeistä luukkua ovat rinnatusten. Avoimena on tuo luukku, josta näemme Jumalan rakastavaan sydämeen – siis tuon seimen lapsen kautta – ja avoinna on meidän sydämemme sellaisena kuin se vain voi olla. Näiden kahden kohtaamisessa tapahtuu ihme. Se mikä meissä on likaista, puhdistetaan – se mikä meissä on alastonta puetaan, se mikä meissä on haavoilla sidotaan ja parannetaan. Pyhän edessä tuntemamme pelko ja häpeä vaihtuu luottamukseen ja iloon. Sinut on nähty, sinut on hyväksytty ja sinua rakastetaan ikuisella rakkaudella. – sitä joulu on. Joulun sanoma haluaisi tulla syvälle sydämeesi asti – niin että Jeesus voisi olla Vapahtaja myös sinulle.

Siksi tuo enkelien viesti on hyvä ja iloinen uutinen myös tänä jouluna.

”Älkää pelkää! Minä ilmoitan sinulle ilosanoman… sinulle on syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s