3. sun lopp

Puhe rippikoululaisten iltamessussa 26.1.2020 Harjavalta

 

Puhe Laitilassa seurakuntatalolla

Joh. 4: 39–42

Monet tuon Samarian kaupungin asukkaista uskoivat Jeesukseen kuultuaan naisen todistavan: »Hän kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt.» Kun samarialaiset tulivat Jeesuksen luo, he pyysivät häntä jäämään kaupunkiin, ja hän jäikin sinne kahdeksi päiväksi. Yhä useammat uskoivat Jeesukseen kuultuaan hänen itsensä puhuvan, ja he sanoivat naiselle: »Nyt emme enää usko vain sinun puheesi perusteella. Me olemme nyt itse kuulleet häntä ja tiedämme, että hän todella on maailman pelastaja

———–

Koska olen useimmille teille outo ihminen, lienee paikallaan esitellä itseään. Jotakin omasta taustasta – Porilaisen kaupunkilähiön yksinhuoltajaperheen nuorin lapsi. (alkoholisoitunut isä jätettiin perheen ulkopuolelle kun olin 9) Tarjoilijan poika. Siihen aikaan talon juoruämmät pitivät tarjoilijan ammattia paheellisena – tietty sympatia evankeliumissa esiintyneeseen sykarin naiseen on olemassa. Kotikasvatus ei ollut uskonnollinen – iltarukoukset, pyhäkoulut ja joulukirkot eivät ole kuuluneet lapsuuteen – uskoni on siltä osin Jumalan ihme – vaikka ei se ihmeelliseltä minusta tunnu, vaan tavalliselta.

Taustastani johtuen olenkin ajatellut että minun armolahjani on ennen kaikkea tavallisuus. Se ei ole häikäisevä armolahja. Sillä ei saa kerättyä ihailua tai kunnioitusta itselleen. Olen umpitavallinen. Siksi toivon voivani tuoda uskon sanoja tavallisille suomalaisille – sanoja siitä, että kaiken tavallisuuden sisällä sykkii Jumalasta lähtöisin oleva elämä. Se ei ole jossakin kaukana. Olemme sen keskellä, niin kuin Jeesus sanoo evankeliumeissa: Jumalan valtakunta on keskellänne (sisäisesti teissä 1938).

Kun ajattelen tavallista suomalaista, mieleeni tulee myös se, että moni uskoo Jumalaan, mutta Jeesuksen merkitystä vierastetaan, vaikka Suomessa on kristillistä kasvatusta ollut jo vuosisatoja. Vaikuttaa siltä, että Jeesukseen on ladattu liikaa sisäpiirijuttuja, jotka eivät tavoita tavallista Jumalan etsijää. Jeesus juttua ei noin vain voi nielaista. Luulen, että Jeesus tuntuu monesta vähän kuin kolmannelta pyörältä Jumalasuhteessa. Se tuntuu siltä, että yksinkertainen asia turmellaan suurella määrällä nippelitietoa ja oudoilla jutuilla  – uskonnosta sekaisin menneet ihmiset yrittävät taivuttaa minua johonkin itselleni vieraaseen. Tavallinen suomalainen ajattelee, että Jeesus ei kuulu tavallisten joukkoon. Luultavasti sinä et ajattele näin, koska olet tullut paikalle. Mutta tämän tästä haluan palauttaa mieleeni tavallisen suomalaisen ajattelumaailman.

Tätä taustaa vasten lukemani evankeliumi on mielenkiintoinen. Viime pyhän ja tämän pyhän tekstit ovat molemmat Johanneksen evankeliumista Sykarin kaivolta, jossa Jeesus ja samarialainen nainen kohtaavat.

Evankeliumi luetaan

En tiedä onko teillä muistissa tuo tapaaminen evankeliumista, jossa Jeesus matkasta väsyneenä pyysi vierasheimoiselta naiselta juotavaa. Nainen oli vuorokauden kuumimpana aikana tullut kaivolle hakemaan vettä, jotta ei törmäisi toisiin naisiin ja heidän pilkallisiin katseisiinsa. Lukemassani evankeliumikohdassa on vielä yksi naisen lause esillä: Hän kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt. Mitä Jeesus oli kertonut? Hän paljasti naisen elämän tragedian, sen syvimmät kivut.

Edeltävässä keskustelussa tavoitettiin naisen yksinkertainen usko – ei hän mistään Jeesuksesta mitään tietänyt, mutta hän uskoi Jumalaan, joka on kaikki luonut. mutta keskustelu ulottui syvemmälle aivan sielun ytimeen asti. Naisella oli syvällä sisimmässä asuva sielun puhtauden kaipuu. Ja siihen pelkkä puhe Jumalasta ei riitä. Kun ihmisen sisin on riisuttu paljaaksi, kun tosiasiat ovat paljastuneet, silloin on tärkeää kohdata nimenomaan Jeesus, joka on Vapahtaja. Jeesus, joka saa meidät tuntemaan jälleen itsemme vapaaksi.

Sykarin kaivon nainen on esimerkki tavallisen ihmisen elämästä. Hän ei täyttänyt ihanteita. Hän oli pettänyt yhteisönsä odotukset. Hän ei ollut täydellinen vaan tavallinen ja tavallisuudessaan ehkä vielä sieltä yhteiskunnan alimmasta luokasta. Hänen elämänsä oli särkynyt ja valinnat epäonnistuneet. Hän oli joutunut pettymään monta kertaa elämässään. Voisi sanoa myös että hänen lapsenuskonsa oli varmasti ollut monesti koetteella.

Hänellä oli takana 5 avioliittoa ja nyt hän eli suhteessa, mitä mikään laki ei suojellut. Hänellä ei mennyt hyvin.

Tuo kohtaaminen sai naisessa jotakin uutta aikaan. Hän oli tullut kohdatuksi ensimmäisen kerran ihmisenä aidosti ja syvästi. Koko muu hänen elämänsä oli ollut peliä, jossa toinen yrittää hyötyä toisesta.

Hänen elämänrakenteensa tulivat toki valoon ja paljastetuksi. Ei hän olisi varmaan halunnut tulla nähdyksi siten, että hänen synkkä historia paljastui. Mutta kohtaaminen ei olisi ollut muuten niin syvä ja aito. Hänellä ei ollut asiaa ns. kunniallisten naisten kanssa samaan pöytään. Hän ei kelvannut juttuseuraksi. Syntisen ja halveksitun naisen leima oli hänessä hyvin syvällä. Tuskin hän oli viisinkertainen leski. Takana oli avioeroja, joita tuossa yhteiskunnassa ei katsottu hyvällä. Huonon maineensa tähden naisella ei ollut puolustusta. Ja sitten kun on tarpeeksi huono leima jo olemassa – kolmannet, neljännet ja viidennet miehet halusivat käyttää häntä vain hyväkseen. Avioliittomarkkinoilla vanhoissa kulttuureissa perinteisesti on arvostettu naisen koskemattomuutta. Miehet, jotka olivat valmiit ottamaan eronneen naisen puolisokseen, eivät ehkä olleet enää valiomiehiä ja kykeneviä tarjoamaan suojaa tai kummoisiakaan elämisen edellytyksiä.

Mikäli Sykarin naisella on lapsia edellisten miestensä kanssa, ne ovat ehkä jääneet isälle. Isät olivat luultavasti vahvemmilla lapsen huoltajiksi erotilanteessa. Mutta kuten sanottua – alkaen neljännestä ja viidennestä puolisoista, heidän kyvykkyytensä huoltajiksi on ollut luultavasti kehno. Naisen elämä oli joka tapauksessa särkynyt. Jotkin lapsista olivat edellisillä miehillä ja osa lapsista kulki hänen kanssaan. Arkisen elämän haasteet ja perheen elättäminen oli luultavasti niin kovaa, että rakkautta ja lämpöä ei riittänyt kovin paljon jaettavaksi.

Tämä on kaikki puhdasta arvailua. Hänen elämäänsä ei kuvata paljon Raamatussa, mitä se on ollut. Mutta tekee kuitenkin hyvää kysyä sitä. On hyvä astua hänen elämäntilanteeseensa ja yrittää ymmärtää häntä, nähdä hänet. Jeesus näki hänet sydämen syviä sopukoita myöten. Sen nainen todistikin: Hän kertoi minulle kaiken, mitä olen tehnyt.

Jumalasta voidaan puhua sivistyneen filosofisesti. Voidaan pohtia syvällisiä ja viisaanoloisia juttuja. Mutta Jeesus ei ole filosofiaa vaan jotakin konkreettista. Jeesuksen kautta Jumala asettuu vuoropuheluun ihmisen kanssa. hän ei jää turvallisen välimatkan päähän. Oletko sinä tullut tämän Parantajan kohtaamaksi. Oletko tullut nähdyksi? Voisiko Sykarin kaivon naisen sanat kuulua sinun huuliltasi: ”Hän kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt.” Hän on nähnyt minut kokonaan, kipuni, häpeäni, syyllisyyteni – eikä hän tuominnut vaan armahti.

Tuon kohtaamisen perusteella nainen sai rohkeuden astua ihmisten eteen kertomaan mitä hänelle oli tapahtunut. Ihmeellisestä armosta, joka vapautti hänet elämän sokkeloiden ratkaisemattomasta umpikujasta.

Mitä naiselle tapahtui tämän jälkeen? Kävikö hän kaivolla tästä eteenpäin silloin kuin muutkin kylän naiset. Saattaa olla, että jonkinlainen keskusteluyhteys avautui toisiin kaupunkilaisiin. He puhuvatkin hänelle eivätkä vaikuta ynseiltä. Mutta luulen, että todellisessa maailmassa hän sai edelleen kokea halveksuntaa ilman, että hänen asemansa muuttui yhteisössä. Luultavasti hän edelleen mieluummin haki vetensä keskipäivän helteessä välttääkseen kylän muita naisia ja heidän tuomitsevia katseitaan. Mutta sisäisesti hän oli muuttunut. Hän nosti vettä kaivosta hymyillen, sillä hän muisti aina tuon tapaamisen Jeesuksen kanssa.

Jeesus kuuluu tavalliseen elämään ja tavalliseen uskoon. Silloin kun hän saa tulla Vapahtajaksi sinun elämääsi. Mitä syvemmälle elämäsi tosiasioita käyt, sitä tärkeämmäksi Jeesus tulee.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s