Palmusunnuntai

Miksi temppeli puhdistettiin? (2021)

Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat ja sanoi heille: ”On kirjoitettu: ”Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.” Mutta te teette siitä rosvojen luolan.”
Jeesuksen luo temppeliin tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät. Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: ”Hoosianna, Daavidin Poika!”, he suuttuivat ja sanoivat hänelle: ”Kuuletko, mitä nuo huutavat?” ”Kuulen”, vastasi Jeesus. ”Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: ”Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi”?” Hän jätti heidät siihen, meni kaupungin ulkopuolelle Betaniaan ja oli siellä yötä. Matt. 21:12–17

Tämän päivän evankeliumissa kohdataan vähän erilainen Jeesus, mihin yleensä on totuttu. Jeesushan ei riehu, raivoa tai menetä koskaan hermojaan, hän taistelee sanoilla yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Hän ei turvaudu väkivaltaan vaan toimii rauhan asialla. Evankeliumin kuvaama tapahtuma temppelissä vaikuttaakin siksi oudolta. Sen mukaan Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät, ajoi myyjät ja ostajat ulos temppelin esipihalta. Tällainen poikkeuksellinen käyttäytyminen kaipaa hieman valotusta. Mistä tässä on kysymys? Miksi Jeesus kohtelee temppelissä työskenteleviä ihmisiä noin kovakouraisesti. Missä on se Jeesus, joka sanoo: ”Tulkaa kaikki minun luokseni, te työn ja kuormien uuvuttamat, minä annan teille levon” Tässä hän ei kutsu luokseen ihmisiä, vaan ajaa heitä pois … vieläpä temppelistä.

Jeesuksen ankaruus on lukijallekin hieman huolestuttavaa. Kohteleeko hän minuakin noin? Jeesuksen teot temppelissä ja näitä tapahtumia seuraavat sanat ovat kohdistuneet silloisiin Jerusalemin ja juutalaisten hengellisiin johtajiin. Jos päivän evankeliumissa Jeesus olisi kohdannut jonkun elämässä hairahtuneen tai jopa suuresta inhimillisestä rikkomuksesta tavatun henkilön; tällaista reaktiota ei olisi nähty. Jeesus tuossakin hetkessä paransi sokeat ja rammat. Mutta Jerusalemin johtajien sokeutta hän ei kyennyt parantamaan. Kysymys ei ollut vain jostakin yksittäisestä syntisestä ei pelkästä rahanhimosta. Nyt oltiin juutalaisen uskonnon ytimestä, temppelissä, Jumalan asunnossa maan päällä, joka edustaa sitä, mikä pyhä.

Temppeli liitti kansan sen ikiaikaiseen historiaan ja kertomuksiin. Se Jumala, joka valitsi Aabrahamin, se Jumala joka kutsui Mooseksen ja puhui hänelle, ja antoi käskyt kivitauluun kirjoitettuna. Se Jumala josta kirjoitukset todistivat… juuri se Jumala asui temppelissä. Hänen edessään toimitettu uhri tuotti anteeksiantamuksen. Temppeli oli juutalaisten keskuudessa ainoa paikka, jossa toimitettiin uhreja. Kaukaa tulleet pyhiinvaeltajat eivät tuoneet uhrattavia eläimiä tullessaan, he hankkivat ne temppelin esipihalla olevilta myyjiltä. Lampaita ja kyyhkysiä niitä myyviltä kauppiailta. Myös temppelivero oli maksettava, mutta se ei onnistunut tavallisella rahalla. Tarvittiin temppelin rahaa. Sitä varten siellä oli rahanvaihtajia, käytiin siis valuuttakauppaa.

Pyhiinvaeltajia oli vuosittain satoja tuhansia. He tulivat kaikki temppeliin rukoilemaan ja uhraamaan. Uhrieläinten myynti oli hyvää palvelua.

Temppelirakennus oli upea, mutta Jeesuksen mukaan siitä oli tullut korruption pesä. Eikä se varmaankaan ollut vain Jeesuksen mielipide. Se taisi olla yleinen, kaikkien tiedossa oleva salaisuus. Mutta siihen ei ollut keinoja puuttua. Jeesus sanoi sen ääneen, minkä kaikki tiesivät. Hän oli esittänyt valtaa käyttäville julkisen haasteen, mikä edellytti heiltä vastaamista. Heidän maineensa oli loattu, kun Jeesus antoi ymmärtää, että Temppeli oli valjastettu vääryyden harjoittamiseen, vallanpitäjät ovat roistoja, jotka käyttivät uskontoa ja temppelin pyhyyttä ja Jumalan nimeä oman valtansa pönkittämiseen ja rikkauksiensa kasvattamiseen.

Jeesus paljastaa temppelin rosvojen luolaksi ja järjesti eräänlaisen uskonpuhdistuksen. Martti Luther naulasi teesit, Jeesus kaatoi pöydät. Juutalainen uskonto uhreineen oli tullut tiensä päähän. Sen ylin johto oli korruptoitunut: Uskon pyhin keskus valjastettiin itsekkyyden ja ahneuden välineeksi. Se oli vääryydellä hankitun rahan kätköpaikka, rosvojen luola. Raskaampaa rikkomusta hengellisessä mielessä on vaikea keksiä.

Temppelin piti olla rukouksen huone, paikka jossa ihminen elää läheisintä yhteyttä Jumalan kanssa. Se piti olla sitä kaikille kansoille – esipiha oli paikka vieraiden kansojen tulla rukoilemaan. Nyt siellä kuului lammasten määkintä ja kolikoiden kilinä, markkinapaikan äänet.

Toisaalta kun ajattelee, Jeesuksen ei olisi tarvinnut Jerusalemin temppelin puolesta tehdä isoa operaatiota, koska hän tiesi, että koko temppeli uhreineen tulee tuhoutumaan ja sen toiminta lakkaamaan. Sillä rakennuksella ei tule olemaan osaa uudessa maailmanjärjestyksessä.  Jokainen ihminen itse on oleva tuo temppeli, jossa Jumala asuu. Jokainen sydän voi olla Jumalan kohtaamisen ja rukouksen paikka – kun sydän on kasteen kautta pyhitetty Herralle ja hän saa Pyhän Hengen temppelin asukkaaksi. Miksi nähdä siis vaivaa temppelirakennuksen vuoksi, joka tuhoutuu ja jonka asukas poistuu?

Hän halusi muistuttaa kansan johtajia Jumalasta, joka näkee kaiken, Jumalasta joka on kansansa keskellä johdattaa heitä. Hän halusi paljastaa totuuden, mitä peliä johtajat ovat pelanneet. Että heidät on nähty. Että se mitä he ovat tehneet ei ole vain rahan täyttämistä omiin taskuihinsa, vaan suora rikos Jumalaa vastaan eikä jää rankaisematta. Toinen käsky sanoo: Älä käytä väärin Herrasi Jumalasi nimeä. He olivat ottaneet Jumalan nimen ja Jumalan temppelin ahneutensa työkaluiksi.

Mutta Jeesus teki temppelin puhdistuksen varmasti myös tulevia aikoja varten. Eli meitä varten. Osoittaakseen, mitä meidän sydämen temppelissä on tarkkailtava. Olemmeko keräämässä sinne aarteita, jotka olemme valheellisesti ottaneet muilta? Onko sydämemme rosvojen luola vai paikka, jossa me itse rukoilemme, jossa otamme osaa yhteiseen rukoukseen, jonne emme kerää hyvää vain itseämme varten, vaan myös lähimmäisten parhaaksi.

Jeesus tuli uudistamaan ihmisen ja Jumalan välisen suhteen. Se ei perustu ihmisen tuomiin uhreihin eikä hänen vaellukseensa. Se perustuu liittoon, minkä Jumala on tehnyt ihmisten kanssa Jeesuksen kautta. Jerusalemin temppelin aikakausi päättyy ja Pyhän Hengen aikakausi alkaa.

Paaston aika ja hiljainen viikko ovat sydämen temppelin puhdistamisen aikaa. Se on sitä, että pysähdymme perusasioiden äärelle. Annamme Jeesuksen, joka puhdisti temppelin, puhdistaa myös sydämemme temppelin rukouksen huoneeksi. Me tarvitsemme sitä enemmän kuin aavistammekaan.

Rosvojen luola

(Palmus. Harjavallassa 5.4.09)

Rekvisiittana: saarnaajalla punainen ’merirosvohuivi’ päässä (nalle Puh kuvioilla) ja musta silmälappu.

Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat ja sanoi heille: “On kirjoitettu: ‘Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.’ Mutta te teette siitä rosvojen luolan.”

Jeesuksen luo temppeliin tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät. Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: “Hoosianna, Daavidin Poika!”, he suuttuivat ja sanoivat hänelle: “Kuuletko, mitä nuo huutavat?” “Kuulen”, vastasi Jeesus. “Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: ‘Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi’?” Hän jätti heidät siihen, meni kaupungin ulkopuolelle Betaniaan ja oli siellä yötä. Matt. 21: 12-17 (18-22)

Morjes! Mää olen Jehuda – vapaustaistelija, toiset pitävät rosvona. Mutta en ole enää roisto. Menin itse kiinniotettavaksi, kun olin oppinut tuntemaan Jeesuksen. Hänestä halua todistaa. Näin hänet ensi kerran temppelissä. Kuulit evankeliumista juuri siitä tilanteesta.

Jeesus oli siellä ja hän oli todella kiukkuinen. Oletko sinä ollut joskus kiukkuinen? Oletko ollut joskus niin kiukkuinen että sinun on tehnyt mieli tömistellä jalkoja ja heittää tavaroita lattialle. Minua on useinkin kiukuttanut niin.

Jeesus oli niin kiukkuinen, että hän kaatoi pöytiä ja jakkaroita temppelissä. Tämä saattaa kuulostaa vähän yllättävältä. Voiko aikuinen ihminen tehdä niin ja varsinkin, voiko pyhä mies, Jeesus, toimia niin? Näin kuitenkin tapahtui, olin itse siellä. Jeesus oli vihainen.

Te olette oppineet tuntemaan Jeesuksen, että hän oli aina kiltti niille ihmisille, joilla oli vaikeaa, jotka olivat sairaita, onnettomia, yksinäisiä, turvattomia ja köyhiä. Jeesus auttoi heitä, kuunteli heidän huolensa ja paransi heidän sairautensa. Te olette kuulleet ihan oikein, sellainen hän oli.

Jeesus oli ystävällinen heille, koska tiesi että se on taivaallisen Isän tahto. Hän tiesi kuinka paljon he kaipasivat elämässään apua ja auttajaa. Mutta silloin kun hän oli temppelissä, hän sanoi kovia sanoja ihmisille. Mutta ei hän nuhdellut köyhiä eikä sairaita, ei surun tai huolien alaisia ihmisiä. Hänen sanansa oli osoitettu Jerusalemin valtiaille, temppelin ylimyksille. Jeesuksen vihaisuuteen oli syynsä. Mikä se mahtoi olla?

Mitä hän sanoikaan: ”On kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva rukouksen huone’. Mutta te teette siitä rosvojen luolan.”

Rosvojen luola – mikä se on? Keitä ne rosvot oikein ovat? Siihen minun on helppo vastata. Sellainen minäkin olin. Varastaminen oli minun ammatini. Väijyimme usein tiellä kulkijoita ja hyökkäsimme heidän kimppuunsa. Ryöstimme heidän omaisuutensa ja vielä satutimme heitä niin, etteivät he päässeet meidän peräämme, vaan jäivät virumaan tien varteen. Joku taisi kuollakin. Sellainen rosvo minä olin.

Tiesin olevani rikollinen ja tekeväni jotakin sellaista, mikä on väärin. Siksi peitin aina kasvoni, että en paljastuisi, että kukaan ei tunnistaisi minua.

Poliisit etsivät meitä ja olisivat vieneet vankilaan, jos saivat kiinni. Siksi piilouduimme. Meillä oli vuorilla piilopaikka, jonne menimme karkuun, jonne kätkimme ryöstösaaliin. Siellä saimme olla rauhassa, kunnes lähdimme taas uuden ryöstösaaliin perään. Tiesin hyvin mistä Jeesus puhui. Rosvojen luola on paikka, missä rosvo piileksii ja paikka minne hän on kätkenyt saaliinsa.

Mutta Jeesus ei puhunut silloin minulle, vaikka rosvo olinkin. Hän sanoi sen temppelissä olevalle papistolle ja juutalaisille valtiaille: Te olette tehneet temppelistä rosvojen luolan, rosvojen turvapaikan, mistä heitä ei saada kiinni, minne he pääsevät poliisia pakoon ja missä heidän vääryydellä hankittu saaliinsa on turvassa.

Temppeli oli ollut juutalaisten ihailun ja ylpeyden aihe. Temppelissä ajateltiin Jumalan asuvan sen kaikkein pyhimmässä paikassa, piilossa ihmiskatseilta. Se oli Jumalan maanpäällinen asunto. Jumala on hyvä ja oikeudenmukainen, Jumala halusi pitää heikoimmista huolta ja samoja asioita hän halusi myös ihmisiltä. Siksi hän oli antanut lakinsa, kymmenen käskyä, jotta Jumalan tahto tapahtuisi ihmisten keskuudessa. Temppeli oli tämän Jumalan hyvyyden läsnäolon paikka. Siksi ihmiset menivät mielellään temppeliin. He tulivat sinne rukoilemaan. Se oli rukouksen huone, missä ihminen seurusteli Jumalan kanssa.

Nyt Jeesuksen mukaan rukousta varten rakennettu temppeli oli muutettu palvelemaan vääryyttä ja suojelemaan rosvojen elämäntapaa. Se oli täysin päinvastaista sille, miksi temppeli oli olemassa ja mitä temppeli edusti.

Temppelin piti olla paikka nöyryydelle ja hengelliselle puhdistumiselle. Paikka missä ihmiset tulivat iloiseksi Jumalan läheisyydestä ja saivat uuden innostuksen noudattaa yhä paremmin Jumalan tahtoa. Mutta rosvot ovat ottaneet temppelin muureista suojan omalle toiminnalleen.

Toinen käsky sanoo: Älä käytä väärin Herran Jumalasi nimeä. Ja kuitenkin Jumalan nimeen vetoamalla nämä ihmiset ryöväsivät temppeliin tulleilta köyhiltä ja viattomilta ihmisiltä itselleen suuria omaisuuksia. Siksi Jeesus suuttui. Jumalan hyvyys ja oikeudenmukaisuus oli käännetty palvelemaan valtaa pitävien ahneutta ja rikollista mieltä. Sitä Jeesus nousi vastustamaan. Kaikkein pyhimmän paikan maan päällä ihmiset olivat turmelleet pahuudellaan.

On  huolestuttavaa, jos ne joilla on eniten valtaa suojelevat rosvoja. Mitä siitä tulisi, jos poliisit suojelisivat varkaita eivätkä ottaisi niitä kiinni, tai tuomarit eivät tuomitsisi niitä vankilaan, vaan järjestäisivät heidän ryöstösaaliilleen ostajan.

Jeesus osoitti, että Jerusalemin temppelin aika on tullut päätökseen. Jumalan temppeli ei muodostu enää kivistä. Jeesus ennusti, että tuo Jerusalemin temppeli tullaan hävittämään, mutta uusi temppeli rakennetaan kolmessa päivässä.

Uusi temppeli ei ole rakennettu marmorista eikä tiilestä. Se on rakennettu niistä ihmisistä, jotka uskovat Jeesukseen. Ihmiset muodostavat temppelin, Jumalan asuinsijan. Se ei ole enää jokin valtava rakennus, vaan koostuu ihmisistä. Heidän sisimpänsä on rukoukselle omistettu pyhä paikka.

Kuultuani hänen julistustaan tiesin, että tarvitsen muutoksen elämässäni. Silloin hän katsoi minua. Ja sanoi, että minäkin, rosvo-Jehuda, voin pelastua. Siksi ilmoittauduin poliisille. Saan rangaistuksen rikoksistani eikä se  tule olemaan  helppoa, mutta Jumalan rakkaus on kaikkea tätä suurempi. Oikeudenmukaisuuden on tapahduttava. Tiedän, että olen tehnyt paljon pahaa, on oikein, että asiat tulevat valoon ja korjatuksi.

Sinunkin sisimpäsi on tämän temppelin osa. Jos se toteuttaa oikeaa tehtäväänsä, se on rukouksen huone, Jumalan läsnäolon paikka.

Se ei saa olla siksi paikka jossa haudotaan ja suunnitellaan rikoksia tai muita pahoja asioita.

Kun Jumala on ottanut meidät asunnokseen, meidän on tehtävä kunniaa hänelle ja annettava elämämme hyville asioille. Jumalan tahdon toteuttamiseen.

Siihen tämä päivä teitä kannustakoon

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s